Vis enkelt innlegg
Gammel 21-02-13, 08:59   #23
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trenger litt hjelp og forklaring

Opprinnelig lagt inn av Mimie, her.

Ok! Det var et oppløftene svar!:-) Føler meg faktisk bedre allerede, sånn rent helsemessig.. Mulig det er psykisk, men føler meg i mye bedre humør og at jeg er mer utholden og klarer å puste bedre under trening. Vet ikke om det er mulig så umiddelbart, men jeg føler det ihvertfall slik:-) Har en del vondt i hodet, men det er jo normalt.. Magnesiumen hjelper, på det verste ihvertfall.. :-) Tar krom, kalium og magnesium. Vil noen forklare spesifikt hvorfor dette bør taes/er nødvendig på lavkarbo?:-)

Ikke helt spesifikt, men kan gi deg en bred forklaring:
Å forbrenne karbohydrater (og proteiner) krever andre ensymer enn det å forbrenne fett og proteiner. I kroppen vår vil det kontinuerlig skje tilpasninger - oppbygging og nedbygging av ensymer utifra hva vi har behov for. Et godt eksempel på dette er at de fleste ikke-vestlige voksne mister evnen til å spalte melk engang i eldre barndom. Det samme gjelder for mange vestlige dersom vi tar melk utav kosten i lengre tid (flere år), selv om mange av oss har en genetisk endring som gjør det mulig for oss å fortsette å produsere dette ensyment selv i voksen alder. Altså - if you don't use it, you loose it...

Dette gjelder også for evnen til å spalte fett. Når vi går over til et mer fettrikt kosthold må kroppen vår bygge opp evnen til å produsere de ensymer den trenger til fettspaltingen sånn at det matcher fettmengden vi spiser - og sånn at vi får nok energi. Det er til denne ombyggingen vitaminer og spesielt mineraler er veldig viktig. Magnesium er det mineralet som man vet inngår i flest prosesser i kroppen og en slik ombygging vil dermed øke behovet sterkt. (Husk nå at det jeg beskriver bare er det jeg vet, og jeg vet bare en brøkdel av hva som finnes av kunnskap - og det er helt sikkert masse som ingen vet ennå...)
Krom er kjent for å være spesielt viktig for å flate ut blodsukkeret. Et flatere blodsukker reduserer cravings kraftig og vil dermed være fornuftig å bruke i en periode hvor kroppen kanskje ikke klarer å nyttegjøre seg fettet og savner karbohydrater (og energi).
Kalium har jeg ikke satt meg noe inn i, så den kan jeg ikke si noe om direkte, men det er helt sikkert gode argumenter for å bruke den også - spesielt i overgangsfasen.

Jeg vil vel si at dersom du spiser en variert, næringstett lavkarbo (etter ombyggingsfasen på 2 uker til 3 mnd) som inneholder et bredt spekter av grønnsaker, fisk og kjøtt og gjerne også lever... så er det kun magnesium som du kan få mindre av enn en høykarber. (Magnesium finnes mest i nøtter(?) og frø, så man må nesten spise en del sånt - gresskarkjerner er bra - for å oppnå nok på lavkarbo.)

Og så vil jeg vel påstå at de aller fleste høykarbere også hadde hatt godt av et vitamintilskudd, det er bare det at vi "klarer" oss uten... men "optimalt" er en annen sak. Siden det ikke er til å komme bort fra at måten vi driver landbruk på via gjenbruk av jord (= utarming av mikronæringsstoffer), kun tilbakeføring av næring via kunstgjødsel (= vi tilfører bare de grunnstoffene vi vet er mest prekære, ikke alle de "spormineralene" som bidrar til å gjøre maten næringstett for mennesker) og vi "hurtigdyrker" (= planten får ikke vokse i naturlig hastighet) så inneholder grønnsakene færre vitaminer/mineraler enn før. Vitamin- og mineralehovet vårt (for at vi skal føle oss på topp og være friske) har nok ikke blitt redusert ... men vi overlever godt(?) uten...

For vondt i hodet:
Pass på at du får i deg nok vann, nok salt og nok fett (det er ikke godt å si om hodepinen kan komme av at du ikke får i deg nok fett, eller om du spiser nok, men ikke får nyttegjort deg fettet)...