Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-13, 08:41   #47
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Gått meg litt vill i alle råd og tips

Er det én ting jeg har innsett på dette forumet så er det at ikke alle fungerer like godt på samme mat. Men jeg mener også at det går an å dra ut noen større hovedtrekk før man begynner å spesialisere for hver enkelt.
Disse hovedtrekkene kan være
- Tomme stivelseskalorier tolereres ikke så bra av de aller fleste (= potet, ris, pasta, brød)
- Det er ikke bevist at "spist kolesterol" legger seg i blodårene
- Det er et fysiologisk faktum at vi MÅ ha proteiner og fett, ikke karbohydrater (men vi kan spise, og nyttegjøre oss karbohydrater). I hvilke mengder og typer er individuelt.
- Maten vi spiser skal gi oss vitaminer, mineraler ... og energi.

Under dette har vi vel alle vårt å stri med. Noen liker ikke diverse, andre tåler ikke diverse...

Når vi snakker om "usunt" og lavkarbo - så er det ingen tvil om at VG-lavkarboen (lavkarbo som den presenteres i VG) ikke er bra for noen som livslangt kosthold (smør/fløte/egg/bacon/rømme/ost ... og ingen grønnsaker). Og da ser jeg helt bort fra hvor vanskelig/enkel den er "samfunnsmessig".

Det er heller ingen tvil om at det finnes mange måter å spise lavkarbo på som er både trygge og bra for de aller fleste kropper. (Presenter din velbegrunnede favoritt her... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat