Sv: Lavkarbo og kreft
Opprinnelig lagt inn av Iset
Jeg syns den er veldig viktig, for det stemmer jo. Media har jo HELE tiden skrekkhistorier om pasienter som har fått en vurdering fra legen og blitt sendt hjem, for så å dø dagen etter, eller i beste fall for så å gå til en annen lege og bli lagt inn akutt og reddet livet. Dette er jo de verste historiene, men det skjer, og det skjer ikke så sjelden heller! Jeg er ingen "legehater", jeg stoler selvsagt på legene, men ikke BLINDT. Jeg prøver å tenke selv også, og kanskje også få en annen leges vurdering om jeg ikke føler min leges vurdering er god nok. Man har jo ansvar for egen helse og bør lytte veldig godt til seg selv.
Uansett om vi er uenige i dette så står jeg for det jeg sier her, ned til minste detalj. 
Det du må huske på Iset, er at når du leser "skrekkhistoriene" dine, så kommer de utelukkende fra pasientens side. Dette er på grunn av en leges taushetsplikt. Jeg jober selv i helsevesnet, og vet at når vi får dårlig omtale i media, så kan vi faktisk ikke forklare hva som har skjedd fra vår side, nettop pga denne taushetsplikten.
Og det er ikke så ofte at pasienter blir sendt hjem og dør dagen etter... Alle leger sender kritisk syke pasienter på sykehuset. Om de ikke er kritisk syke når de kommer på legekontoret, men blir det når de har kommet hjem er en annen sak. Slike ting er umulige å forutse
|