Sv: Oppførsel på forumet
Er helt enig med Fedonisten - og jeg har vurdert å slå av maskina flere ganger i det siste. Jeg har prøvd å lavære å involvere meg i diskusjoner nettopp av årsakene Fedonisten påpeker.
Det ser ut til at de fleste opphetede diskusjoner kommer når noen (enten vilje eller av vanvare) fremstiller sin sak og sine påstander som det eneste rette, - og alle som syns noe annet er mindre ..... ja.... begava (det har vært brukt mange ord). I tillegg er respekten for andre menneskers følelser og kunnskaper lite tilstedeværende og det handler mer om å ha rett enn å diskutere og være åpne for muligheter, - ja vise litt ydmykhet kanskje. Det settes ikke bare spørsmålstegn ved andre menneskers meninger og uttalelser, de latterliggjøres og til en viss grad "herpes" med ironi og "overbærenhet".
Jeg gikk glipp av diskusjonen i går / natt, men når jeg leser den nå var min første tanke å stenge tråden. Jeg har sterke meninger om emnet, men jeg diskuterer ikke på slikt nivå. Det anser jeg som lite fruktbart. Jeg også flere ganger meldt meg ut av tråder/diskusjoner på grunn av vendingen diskusjonen tar.
Jeg vil heller ikke ha det slik på forumet. Dette har vært en friplass, en sted det har vært godt å komme inn og godt å være. Hvor en treffer mennesker som skjønner hva det dreier seg om og som har respekt for hverandre. Jeg mener ikke at vi skal dulle med hverandre, og folk må tåle å få beskjed om hva de gjør galt når de klager og spør, - men "jeg alene vite"-holdningen, respektløsheten og hovmodet skremmer meg.
Det usunt, det er trist og det er utrivelig.....