Vis enkelt innlegg
Gammel 27-02-13, 20:20   #157
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fikk "klage" fra skolen....

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nei men så mener jeg at du ikke skal ha mye av sukker å hvittbrød heller, men flest langsomme karbohydrater. Moderat med ris, pasta, poteter. Og gjærne fullkornsvarianten.

Inneholder ris, pasta og poteter næringstoffer kroppen trenger og som vi ikke kan få andre steder ? Det har jeg enda til gode å få et god svar på.

Om en ser på historien bak disse produktene var de opprinnelig brukt for å drøye maten da det var lite av kjøtt, fisk og fugl og folk hadde generelt dårlig råd. Det fyller magen godt.

Det er absolutt ingen fare for barn å leve vanlig lavkarbo. Langt derifra ! De får i seg masse næring med alle grønnsakene, rent kjøtt, fugl og fisk/skalldyr, bær og nøtter, grovt korn etc. Jeg har flere ganger fått målt vitaminverdier i blodet og har fått beskjed (fra overrasket lege)at jeg kke trenger å ta kosttilskudd da maten jeg spiser faktisk gir meg det meste av det jeg trenger. Dessverre er grønnsakene i dag fra ganske utarmet jord og inneholder ikke så mye næring som før i tiden. Jeg tar normalt et mulivitamin tilskudd og omega 3+6 selv med dette kostholdet. Ville ikke ha noe problem med å gi mine barn/barnebarn maten jeg selv spiser. De elsker mitt hjemmelagde lavkarbo knekkebrød med masse pålegg, agurk, tomat og en dash majones ! Det er adskillig sunnere enn lyst brød med all slags søte smørepålegg som mange barn spiser altfor mye av, For ikke å snakke om grandiosaen og alle posesupper/mixer og ferdigmat tilsatt masse E-stoffer og transfett.

På grunn av overgangsalder og diverse operasjoner er jeg dessverre nødt til å gå på mer streng lavkarbo om dagen og jeg merker matvalget er noe begrenset i forhold til mitt vanlig kosthold. Men så er det heller ikke meningen at barn skal spise "slanke lavkarbo"