Sv: Hvordan beholde vekten etter ketosen?
Opprinnelig lagt inn av Leyyda, her.
Jeg forsøker meg på ketose og det fungerer bra. Jeg ønsker å gå over til et fedon gradvis kosthold etterhvert. Men hvordan beholder man den vekten man har gått ned til ved hjelp av ketose?
Man sier at karbohydrater binder 0,3 gram vann? Dersom jeg ganger la oss si er oppe i 150 gram karbohydratet og ganger det med 0.3 gram vann får jeg 45? Betyr det at man går opp 4,5 kg? Men hva hvis jeg spiser maks 150 gram karbohydrater hver dag, men også forbruker de?
Vel, vel. Noen tips om hvordan beholde vekten setter jeg pris på.
Matten din er veldig feil - heldigvis
1 gram karbohydrat sies å binde 3 gram vann. Spiser du 150 gram karbohydrat skal du altså regne med å binde 450 gram vann i tillegg, fram til at du har forbrukt disse karbohydratene.
Mark Sisson (Primal Blueprint) sier at de fleste finner det greit å holde vekta et sted mellom 100 og 150g karbohydrat daglig. Han forfekter også 3-4 timer lavintensitetstrening ukentlig + 1-2 korte økter med tung styrke eller sprint. Lavintens trening brenner fett, mens de korte, tunge øktene øker muskelmasse/fart/lungekapasitet og tømmer glykogenlagrene.
Jeg ha ikke kommet dit at jeg har klart å implementere dette, men det høres da veldig fornuftig ut.
Her har du nok forklaringen til at folk som trener aktivet (= tømmer musklene for glykogen) med jevne mellomrom tolererer mer karbohydrat enn oss latsabber.