Sv: Diabetes
Sitat:
HVA er det som får blodsukkeret til å stabilisere seg? og ikke minst HVORDAN skjer dette?
Oki, jeg prøver meg med en liten forklaring slik jeg har forstått det:
Når vi tilfører kroppen vår karbohydrater (all sukker og stivelse), så stiger blodsukkeret (jo høyere glykemisk indeks maten har, desto større blodsukkerstigning).
Når blodsukkeret vårt stiger, så blir insulin sendt ut for å få det ned igjen ved å hjelpe sukkeret ut av blodet og inn i cellene (er en slags nøkkel for å åpne).
I tillegg til å få ned blodsukkeret, så sirkulerer insuli rundt i kroppen vår med tre beskjeder: Lagre fett (både fra karbohydrater og fett i maten), ikke forbrenn fett, og øk sulten. Det siste fordi at høyt insulin i blodet og lavt blodsukker begge gir sterke biologiske signal om sult, (insulinet går seinere ut av blodet enn sukkeret, fordi de er igjen etter de har ”kastet ut” sukkeret).
Så matvarer med høy GI fører til høyt blodsukker, og økt insulinutskillelse, og økt insulinutskillelse fører til økt fettlagring, og store fettlagre fører til mer produskjon av insulin (pga mer insulinressistens).
Insulinressistens er når buksyttkjertelen er overbelastet av stadig utskillelse av insulin, slik at den overproduserer insulin, og så blir veldig utslitt, og produsere mindre og mindre insulin, og da får vi høyere og høyere blodsukker.
Dette er reversibelt gjennom hele prosessen, helt til produskjonen går i null, da har man fått diabetes type 2.
Siden det er reversibelt frem til null, så er det jo ekstra viktig at de som er overvektige legger om kostholdet, og skaper balanse i hormnene, og det kan man ikke få dersom man ikke tar tak i karbohydratene som trigger det hele. Dersom man slutter å belaste kroppen med karbohydrater før den har nådd en nullproduskjon av insulin, så vil vi gi bukspyttkjertelen ro til å lege seg selv og bygge seg opp igjen.
Kromtilskudd er anbefalt ved insulinressistens, fordi høyglykesmisk mat tapper kroppen for krom, og gjør oss mer følsom for insulin.
SÅ slik jeg har forstått det, så er poenget at man oppnår hormonbalanse, og da primært mellom insulin og glukagon (ned med insulin gjennom å kutte ut høyglykemiske karber og ned på mengden med lavglykemiske, og opp med glukagon gjennom å øke proteinmengden i maten). Og gjennom å blansere maten, så balanserer en disse hormonene og også alle de andre hormonene som aktiveres av disse to (for eksempel stesshormonene adrenalin og kortisol som kommer ved et raskt blodsukkerfall som alltid kommer etter en raks blodsukkertigning-og som har en mengde negative helsevirkninger i kroppen vår).