Sv: Himalayasalt, et vidundersalt?
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
Jeg bare lurer på hva du/dere legger i begrepet "kvakksalver"??
Store norske leksikon: Kvakksalver, betegnelse på en som driver virksomhet som lege eller tannlege uten å være autorisert.
Selv heller jeg nok mere mot definisjonen til Wikipedia: "Kvakksalver (fra tysk Quacksalver) betyr en som roter eller fusker med salver (foreskriver eller selger remedier som ikke virker eller som er skadelige), eller i mer vid forstand enhver som utgir seg for å ha kunnskaper og kvalifikasjoner til å drive medisinsk virksomhet uten å ha det, dvs. en sjarlatan."
Eksempel:
Det som er skummelt med å begynne å knaske i seg fersk eller tørket Revebjelle hvis man har hjerteproblemer, er at man ikke ANER hvor mye av virkestoffet digitalis det er i det.
Får du for lite, vil du dø av hjerteproblemet og får du for mye, dør du av digitalisen.
Med syntetisert eller kontrollert produsert hjertemedisin, vet man dosen av det aktive virkestoffet og kan dosere rett (eller feil...).
Jeg heller til Wiki sin definisjon. Legen jeg gikk til hadde autorisasjonen i orden, bare ikke kunnskapen. Det var heller ikke bokstavelig ment - mest som en understreking av situasjonen jeg opplevde.
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
All naturmedisin er selvfølgelig ikke placebo. Noe av naturmedisinens problem er også at de ikke vet helt HVA det er som virker i en plante, det må testing til og da stoler jeg på labben.
Jeg er enig i dette. Men noen av oss er villige til å prøve før man har fått penger til og gjennomført tester.
Man må også huske at en vesentlig hemsko ved dagens medisin er at siden bioidentiske hormoner ikke kan patenteres så lager i stedet industrien molekyler som likner (og håper de har samme virkning - virkningen blir selvfølgelig testet, men hvor gode disse testene er og hvordan designet på studiene er... er en annen sak. Det er en kjent sak at det er industrien som sponser mesteparten av disse studiene, og at de ved ettersyn i de fleste tilfellene ikke er like gode som ved første øyeblikk) som dermed kan patenteres og selges som (dyr) medisin. Resultatet er iallfall at nesten alle hormonmedisiner har bivirkninger siden de ikke er bioidentiske. Det samme vil gjelde for patenterte medisiner med virkestoffer hentet med inspirasjon fra naturlegemidler...
Sist redigert av smgj : 08-03-13 kl 19:20.
|