Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-13, 16:36   #36
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 46
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Noen som har erfart meierismør som vektstopper?

Meieriprodukter som ost, rømme, fløte, yoghurt ol kan for noen være partistoppere da de inneholder noe melkesukker og en god del melkeproteiner som spaltes enkelt til sukker. Meierismør derimot er jo nesten ren fett så den er ikke noe partistopper i følge Kostdoktoren.
Ang. karbohydrater i tomat vs blomkål. Så vidt jeg husker er det forskjell på type karbohydrater i frukt og grønnsaker. Frukt og bær (som tomat) inneholder monosakkarider dvs de enkleste karbohydrater som vil fort bli omdannet til glukose i kroppen og gi rask blodsukkerstigning ved for høyet inntakk. Mens grønnsaker som blomkål og brokkolig inneholder både disakkarider og polysakkarider som vil jo bli omdannet til enkel glukose i kroppen men da ikke like rast som monosakkarider og dermed ikke gi samme blosukker stigningen. Uansett så skal det bra store mengder av tomater på en gang for å få en kratig sving i blodsukkeret. med 2,5 gram karbo må det vell et par - tre hundre gramm for at blodsukkeret skal stige over 5. Men igjen... så er veier jo en tomat rundt 50 gr og noen kan jo sikkert spise 5-6 tomater uten å blinke? eller? Med måte, som f.eks. en halv tomat i en grønn salat skal jo ikke ha noe å si.