Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-13, 13:22   #42
Moogie
Seniormedlem

Moogie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 46
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Noen som har erfart meierismør som vektstopper?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Fruktose er et monosakkarid, tomat og blomkål inneholder like mye fruktose og utgjør ca 1 gram pr 100 gram hvorav total mengde er ca 2,5 gram pr 100 gram, dvs ekstremt lite, spis 500 gram tomat og du er fremdeles dypt i ketoseland

Oppdelinga i grønnsaker, frukt, bær osv har ingenting med sukkerarter, stivelse etc å gjøre. Denne kan gjerne leses: http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/251418 man bør heller spesifisere hvilke frukter og grønnsaker man bør spise enn å kategorisk si at man ikke bør spise frukt, minimalt med bær (både oliven og avokado er bær, men såvidt jeg kan se er de klart inne på ja lista og spis-så-mye-du-vil-lista til mange lavkarbofolk).

Ikke meninga å kverrulere her, men for en med fordypning i biologi blir jeg litt frustrert over merkelige regler man lager for hva man skal spise når klassifiseringa ikke sier noe om hva noe inneholder. Det settes i kategorier ut ifra om det er flerårig, ettårig, måten de forplanter seg på osv. Jordbær er f.eks en frukt Ja, frukt er som oftest søte, grønnsaker er som oftest ikke søte, bær er som regel søte, men gjerne mindre søte enn grønnsaker. Ingen regler uten unntak For å si det sånn, det kan vanskelig forsvares at tomat skal være en større partystopper enn brokkoli

Greit med presiserng Ikke alt man klarer å huske i farta, hehe.