Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-13, 16:59   #20
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva bør man spise etter trening?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Men da sier "du" jo at fulle glykogenlagrene er viktig for å få restitusjon.
Jeg trodde at man (kun) fikk energien tilbake når man fyller på med karbo, men påstander fra de jeg trener med, er at karbo+proteiner er nødvendig for gjenoppbygging av musklene (restitusjon).

Mulig at jeg egentlig misforstår bruken av ordet restitusjon??

Det er ikke så lett dette med restitusjon i styrketrening. Det kommer an på hvor hardt du trener, hvor stor belastning, intensitet osv. Trener du tungt, og hardt for å vokse/bli sterkere, så er det faktisk ikke så dumt med karbohydrater etter trening. Dette har en del med aminosyrepulsen å gjøre, og hvilke signaleffekt som går til cellene, ikke så mye med insulin å gjøre, for det greier aminosyren Leucine greit alene. De fleste byggere idag annerkjenner Insulin som et anti-katabolt (hindrer nedbrytnig) hormon, og ikke så veldig anabolt (oppbygging) at det gjør noe. Men noe karbohydrater i restitusjonsdrikken gjør at musklene sender annerledes signaler og gjør tilstanden mer anabol, faktisk. Sjokomelk er - tro det eller ei, helt ok. Faktisk. Bjørn Ferry trøkker i seg litt under 200 gram karbo om dagen, så han er ikke helt ketogen, han heller, men så spiser han jo rundt 5000 kcal da, det blir rundt 15 % karbo det. Blir han syk av det? Nei, karbohydrater er ikke FARLIG, som mange tror. Det hele er så enkelt. Skal du ned i vekt, spis mindre karbo (30 - 50 gram) og ligg i kcal underskudd. Skal du opp - ligg i kcal overskudd. Det finnes INGEN GRUNN til å tro at fløte og makrell i tomat bygger mer muskler enn sjokomelk, faktisk Når det gjelder kondisjonstrening, så kan det kanskje ha noen fordeler ved å ligge ketogent og være forsiktig med karbohydrater, men når det gjelder å løfte vekter for å få muskler, så gjelder det litt andre regler. Du involverer tross alt en mengde hormoner, og de responderer litt forskjellig. Grunnen til at sjokomelk fungerer, er at aminosyrepulsen er så bra,(både kort og lang) og at den inneholder sukker.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat