Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-06, 10:28   #3
ssskaldeman
Medlem

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 83
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg går bare ikke ned

Det är alldeles för tidigt att säga någonting efter tre veckor. Och det är alldeles för tidigt att börja med förändringar.

Jag säger som jag brukar: Det här är ingen slankekur. Slankekurens regler gäller inte. Det här är ett sätt att äta som vi är avsedda att äta. När kroppen känner sig trygg med den nya matordningen normaliserar den kroppsvikten. Denna normalisering av vikten kan börja dag ett eller den kan börja dag 60. I tre fall av fyra börjar den dag ett. Sen stoppar den ofta upp under vecka tre och börjar på allvar igen vecka fyra. Men alla varianter finns.

Själv gick jag ner 30-40 kg i ett svep utan egentliga problem. Ibland rasade vikten, ibland gick det lång samt, men ner gick det. Så fungerar det för nästan alla redigt feta män. Mina sista 20 kg har jag gått ner mycket långsamt, men den viktminskningen har jag egentligen inte eftersträvat. Den ser jag mer som en bonus. Jag var faktiskt nöjd med att komma under 100.

För kvinnor är det något svårare. Fler än tusen kvinnor har skrivit till mig och uppskattningsvis tre av fyra går ner ganska problemfritt. Men de går inte ner lika snabbt som män och de har ofta inledande problem med att ställa om kroppen till fettdrift. Enklast är det för kvinnor som gillar att äta som män, svårast är det för kvinnor som inte vill börja dagen med animalisk mat.

Jag har funderat mycket på vad det är för kvinnor som skriver till mig. Hur representativa är de? Många skriver bara för att tacka för boken. De tillhör antagligen de mest lyckade fallen. De som har problem eller vill ha svar på frågor har vanligen inte läst boken, i alla fall inte ordentligt.

Men hur ser den stora publiken ut? Boken är läst av tiotusentals människor nu. Det skulle vara jäkla intressant att veta hur den tysta majoriteten ser ut och hur det går för dem. Men om det vet jag ingenting.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat