Vis enkelt innlegg
Gammel 18-03-13, 21:08   #1
Tasja
Medlem

Tasja sin avatar

Medlem siden: May 2010
Tasja er på en erverdig vei

Melatonin og vektoppgang

Hei alle sammen.
Ser at det er skrevet noen tråder på dette tidligere, men at det er en del år siden så jeg skriver en ny.

Jeg fikk foreskrevet dette legemiddelet, Circadin, av legen mot søvnproblemer. Opplever ikke at søvnen er blitt av så mye bedre kvalitet, MEN jeg har virkelig fått en mye bedre døgnrytme. For første gang i mitt liv er jeg trøtt på kvelden og våken på morgenen. Våkner av meg selv rundt når klokken ringer, og sovner raskt. Tidligere har jeg bare lagt meg fordi klokken tilsa at jeg måtte sove, og brukte lang tid på å få sove. Helt fantastisk å slippe å grue seg til å ligge våken stort sett hver natt.

Så over til det som er litt mindre hyggelig:
Jeg har gått på lavkarbo i snart tre år, har gått ned ca 20 kg, og har det siste 1,5 året veid stabilt 75 kg (+/- 1 kg alt ettersom, men det er stabilt nok for meg ) Spiser sikkert rundt 30-40 g karbo hver dag

Det som er situasjonen nå etter 1,5 mnd med tablettene er at jeg har gått opp ca 3 kg. Jeg spiser akkurat det samme som før jul, og har som sagt vært stabil i vekten over lang tid. Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er redd for at jeg skal fortsette å gå opp i vekt (føler meg allerede ekkel og tykk og med hengemage), men ønsker heller ikke å gå tilbake til store søvnproblemer (som også kan gi overvekt). Er det noen vennlige sjeler der ute som vet noe om dette eller som kan komme med tips? Er det sannsynlig at vekten bare vil forsette å stige? Skal jeg gjøre endringer i kostholdet mitt ut i fra det som har fungert over så lang tid nå?

Kan legge ved en lett anslått dagsplan for at dere kanskje kan gi meg veiledning:

Frokost, noe lite feks litt pålegg, hopper gjerne over, ikke så sulten.
Spiser ett eller to hjemmelagde knekkebrød hvis jeg har lyst på/har laget.

Lunch:
CC med skyr og blåbær eller
Salat med avokado ost og skinke eller
Middagsrester

i tillegg en kopp chai te laget med fløte
(noen ganger litt mørk sjokolade (86%) eller steviasøtet)

Middag som feks:
1,5 kyllingfilet med blomkålmos (laget med smør og fløte), brokkoli, paprika og løk
Gratinerte/fylte paprika med kjøttdeig, løk sopp rømme og ost
Taco med rømme og ost som fett, uten lefser og med hjemmelaget krydder
Laks i form med grønnsaker, seterrømme til.

I helgene kan jeg lage meg noe godt, som fromage eller annet fra oppskrifter her inne. Aldri halvfabrikat, gluten eller sukker. Alltid ferske grønnsaker.

Spiser i hovedsak 2 måltid per dag. Merker jeg blir mer sulten dagen etter hvis jeg spiser lite en dag.
(Ser kanskje at dette er litt lite mat og litt lite fett? Men har jo egentlig fungert for meg over tid..)

Oj, dette ble et litt langt innlegg, men håper noen gidder å lese igjennom og gi meg tips ettersom jeg er litt fortvilet over at jeg gjør ting som jeg pleier og samtidig legger på meg!

Tasja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell streng lavkarbo/Atkins Svar med sitat