Sv: Trening og forbrenning
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Selv om jeg er enig med deg i at kalorier teller, så synes jeg ikke det alltid er et godt råd å be folk telle dem... I sær ikke nye lavkarbobrukere. Da gir man lett inntrykk av at lavkarbo bare er nok en kaloritellediett og man går lett glipp av de finere nyansene i forskjellen mellom lavkarbo og lavkalori ...
1) Lavkarbo gir de fleste større grad av metthet på samme kalorimengde. (Blant annet på grunn av reduserte insulinsvingninger - som i sær vil være viktig dersom man er i ferd med/står i fare for å utvikle blodsukkerrelaterte sykdommer...)
2) Lavkarbo kan gi en økt forbrenning på inntil 200 kcal pr dag. Denne metabolske fordelen gjør at de regnestykkene tilpasset lavkalori lett kan bli feil. http://www.atkins.com/Science/Articl...-Fat-vers.aspx Jeg vet ikke om områdene hvor sparebluss trer inn også vil flyttes, men jeg ville ha vært forsiktig med å eksperimentere med telling i begynnelsen på grunn av faren for dette.
Disse to faktorene gjør at jeg synes man først bør forsøke å bruke metthet som rettesnor og heller holde kaloritellingen i bakhånd dersom det viser seg å ikke være tilstrekkelig.
3) Jeg er helt enig i at det er vesentlig for å lykkes på lavkarbo at man ikke overspiser her heller - og som du sier, at det man spiser er skikkelig mat. 
Jeg har etterhvert begynt å stusse over en del av studiene som viser at lavkarbomat øker forbrenningen. Egentlig helt stikk i strid med hva som er sannsynlig for en jeger og sanker, som sannsynligvis ikke ønsket en sterk forbrenning. Jeg har lært at studier kan leses akkurat som den vil, og at man gjerne ser med de brillene man har på seg, enten de heter skaldemann, kostodktorn eller drevon.
At man blir mettere av protein og fett enn av et lass med karbo er derimot hevet over all tvil, og som jo er noe av årsaken til at folk som aldri har slitt med spise/vektproblemer raser ned i vekt. Jeg gjorde det, mye av årsaken lå i sviktende appetitt. Jeg kunne løpe 4 timer, og så vente 8 timer før jeg spiste, fordi en sånn løpetur gjorde meg stapp mett. Når man løper bort 2500 kcal og spiser 900 kcal 8 timer senere blir regnestykket lett.
Andre som har slitt med vektproblemer, aner ofte ikke hvordan det skal føles ut når de er mette - de har glemt hvordan det skal føles ut, og der er kcal et godt apparat. Mange har også et problem når det gjelder følelser, og har en tendens til å slå av alle bremser på maten når problemene tårner seg opp.
Jeg ANBEFALER IKKE å telle kcal. Men ofte - desverre altfor ofte - hører jeg at "lavkarbo ikke virker". Ikke så rart, fordi lavkarbo er mat. Mat skal man ikke bli slank av. Man blir slankere av eventuelt underskudd på energi. Men så mange eksperter - fra Hexeberg til "kostdoktorn" - har feilaktig uttalt, eller gitt utrykk for at man kan spise så mye man vil på lavkarbo. Utifra tesen om at metthetsfølsen blir selvregulert på lavkarbo. Den gjør ikke det hos alle. Jeg har hørt om tilfeller der det ble satt til livs et beger seterrømme hver kveld, fordi "det var jo lov" på lavkarbo. Så å si 1000 kcal før du går til sengs...I mitt hode finnes det ikke noen lover eller "nei" mat på lavkarbo, så lenge man vet hva man holder på med, og et beger rømme sånn rett før sengetid røper at man ikke har allverden av kunnskap om dette Sorry for langt innlegg, men jeg er glad i lavkarbo mat og hva det gjør for så mange. Derfor er det så vanskelig å stoppe iblant .. 
|