Vis enkelt innlegg
Gammel 24-03-13, 12:42   #3
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt ...

Det er sunt fordi kroppen faktisk har godt av ren og ubearbeidet mat, og ikke minst nok mat! Den trenger passe med proteiner for å bygge og opprettholde muskelmasse og aminosyrer, en viss mengde fett for å absorbere en hel rekke vitaminer, for huden og hjernen sin skyld, og for å ha en jevn forbrenning, og for de essensielle fettsyrene sin del. Karbohydrater er ikke essensielt, og kroppen trenger det i utgangspunktet ikke. Men når det angår de karbohydratkildene som anbefales på lavkarbo, så er det kjempesunt å spise et helt arsenal av varierte grønnsaker, sopp, og kanskje noe bær og nøtter for alle vitaminer, mineraler og sporstoffer kroppen trenger for å holde seg frisk og sunn.
Korn har lite om noe kroppen faktisk trenger. Rotgrønnsaker og søt frukt er enten så fulle av stivelse eller cellulose og fruktsukker at næringsstoffene ikke veier opp for den mengden som normalt anbefales. Sukker og hvitt mel har ingen næringsverdi, og trigger i grunn bare fettlagring.

Jeg tror at en del folk går ut fra at det som går under lavkarboparaplyen er så milevidt fra hva som normalt anbefales, som Rin sier: at det bare er egg og bacon og fløte det består i. Men faktisk er det i de fleste lavkarbofilosofier bare noen detaljer som skiller fra det som kalles "normal, sunt kosthold". Tar du ut brød og pasta og kutter litt på frukten og tilsetter noe mer animalsk fett og bytter ut magre med hele produkter, så er du der.
Lavkarbo er vanlig mat!

Ellers tror jeg du kan få noen gode argumenter til de som er skeptiske ved å lese deg opp om sukkeret/stivelsens påvirkning på blodsukker, insulin og kortisol.
Og det at "alle leger" er mot lavkarbo er nok ganske langt fra sannheten. Flere og flere leger åpner øynene for en eller annen form for karbohydratreduserte kosthold, og jevnt de fleste som har gitt ut lavkarbo-litteratur er leger.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat