Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-13, 19:00   #1
Trolltika
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 48
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...

Nå har jeg prøvd å lese om D-vitaminer her inne, og egentlig ble jeg ikke så veldig mye klokere enn det jeg var.

Saken er som følger:
jeg fikk påvist D-vitaminmangel for over ett år siden, og sjekker nivået med jevne mellomrom. I dag kom brevet med siste prøvesvar, og der står det
S-25-OH vitamin D total 22 nmol/l (referanseområde 37-131).

Jaja, så var det lavt nok engang (varierer som regel mellom 20 og 30, høyeste måling var på rett over 40). Jeg spiser da disse vanlige D-vitaminene kjøpt på apoteket. Har ikke boksen her akkurat nå, men mener det er 10mikrogram styrke. Disse har jeg fått beskjed om å spise 4 av daglig, og det har jeg vel gjort i et halvt års tid.

Hvordan i alle dager skal jeg få skikk på dette vitaminnivået mitt? Finnes det noe smart å gjøre som jeg ikke har tenkt på alt? Spiser jo smør, fet fisk og slikt. Jeg bor i Nord-Norge, så jeg tør ikke satse på sola ettersom den har en egen evne til å være veldig sjenert her oppe

I tillegg ser jeg her at det stod noe om magnesium som burde tas sammen med d-vitamin pga hjertet, men det stod lite mer. Burde jeg ta magnesium uten å konferere med legen, eller må jeg snakke med ham først? Har tenkt å bestille time hos ham uansett, men det er jo greit å stille best mulig forberedt

Finnes det forresten noe sted å få tak i sterkere vitamintilskudd (og kan jeg kjøpe det fra utenlandske butikker uten problemer)?

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat