Vis enkelt innlegg
Gammel 03-04-13, 19:08   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt...

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Nå har jeg prøvd å lese om D-vitaminer her inne, og egentlig ble jeg ikke så veldig mye klokere enn det jeg var.

Saken er som følger:
jeg fikk påvist D-vitaminmangel for over ett år siden, og sjekker nivået med jevne mellomrom. I dag kom brevet med siste prøvesvar, og der står det
S-25-OH vitamin D total 22 nmol/l (referanseområde 37-131).

Jaja, så var det lavt nok engang (varierer som regel mellom 20 og 30, høyeste måling var på rett over 40). Jeg spiser da disse vanlige D-vitaminene kjøpt på apoteket. Har ikke boksen her akkurat nå, men mener det er 10mikrogram styrke. Disse har jeg fått beskjed om å spise 4 av daglig, og det har jeg vel gjort i et halvt års tid.

Hvordan i alle dager skal jeg få skikk på dette vitaminnivået mitt? Finnes det noe smart å gjøre som jeg ikke har tenkt på alt? Spiser jo smør, fet fisk og slikt. Jeg bor i Nord-Norge, så jeg tør ikke satse på sola ettersom den har en egen evne til å være veldig sjenert her oppe

I tillegg ser jeg her at det stod noe om magnesium som burde tas sammen med d-vitamin pga hjertet, men det stod lite mer. Burde jeg ta magnesium uten å konferere med legen, eller må jeg snakke med ham først? Har tenkt å bestille time hos ham uansett, men det er jo greit å stille best mulig forberedt

Finnes det forresten noe sted å få tak i sterkere vitamintilskudd (og kan jeg kjøpe det fra utenlandske butikker uten problemer)?

Når det gjelder d-vit vet jeg at disse dråpene du får på helsekosten funker. Minstepoden hadde bare 17 i d-vitverdier før han begynte med dem. Nå ligger han på ca 50.
Magnesium kan du ta uten å snakke med legen først.