Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...
Enig med alle talere så langt og rekker opp hånden når det er snakk om solariumbruk. Nå ser det ut som jeg klarer meg med ukentlig solarium og 1000IU daglig for å opprettholde nivå øverst i referanseområdet. Jeg tar d-vitaminen sammen med omega3-tilskudd og litt magneium seinere på dagen.
Hvor mye man må opp i dose før man får opp verdiene er individuelt - ulike mennesker, ulik effektivitet i tarmene. Da jeg slet mye mer med magen måtte jeg helt opp i 5000 IU i en lengre periode før det begynte å gå rette veien. Så om du kan supplere med fullspektrum (viktig) solarium så er det fint. (Som en kommentar til den klaustrofobiske så arvet jeg et sånt gammelt "bare overside" solarium på stativ til hjemmebruk og kjøpte nye rør. Det er omtrent like klaustrofobisk som underkøya i en tom etasjekøye. )
Men tilbake til tilskudd. D-vitaminer er bra sikre og du kan f.eks ta så store doser som 10 000 IU i kortere tid (ikke mer enn en måned) uten at detpå neon måte er farlig. Les mer her:
http://www.vitamindcouncil.org/?o=1036 Går man høyt i lengre tid kan det hende man avdekkerr mangler i komplementære stoffer (a-vitamin, e-vitamin, k-vitamin etc), men det er ingen akutt forgiftningsfare før man spiser uhyggelig store doser (se linken).
Jeg vil anbefale deg å ta f.eks 5000IU i en måned, halvannen og så gå og få en ny test. Det er IKKE bra å ha så lavt vitamin d siden den blant annet modulerer immunforsvaret. Uten tilstrekkelig d-vitamin øker ikke bare faren for infeksjonssykdommer, men også faren for å pådra seg autoimmune tilstander....