Sv: Disse D-vitaminene og mangel på slikt ...
Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.
Når det gjelder d-vit vet jeg at disse dråpene du får på helsekosten funker. Minstepoden hadde bare 17 i d-vitverdier før han begynte med dem. Nå ligger han på ca 50.
Magnesium kan du ta uten å snakke med legen først. 
Dråper på helsekosten -da blir det tur innom der i morgen . Vet du hvor mange dråper han tar om dagen da?
Opprinnelig lagt inn av Catelett, her.
Jeg ble anbefalt D-Pearls (kjøpes i helsekost), og tar disse sammen med magnesium. Jeg tar langt mer enn anbefalt dose, da anbefalt dose visstnok er "altfor" lav. Det tar litt tid å bygge opp lageret av d-vitamin i kroppen, så smør tykt på med tålmodighet.
Min. 20 min dagslys hver dag hjelper også på! 
Tålmodighet, ja. Jeg pleier å si til folk som klager over at det tar så lang tid å fikse helseproblemer at de kan prøve å knuse et fat for så å fikse det igjen. Det går mye fortere å ødelegge enn å fikse . Problemet er bare at jeg har holdt på sånn her i over ett år med fire tabletter om dagen (anbefalt dose i flg boksen er en tablett), og har konsekvent verdier på 20-tallet. Derfor tenker jeg at jeg kanskje må prøve noe annet enn de tablettene fra apoteket. Det kan jo være at kroppen min liker andre bedre...
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Ta gjerne d-vitaminene sammen med fett også, ettersom det er et fettløselig vitamin. Eventuelt kjøp softgel-kapsler. Selv tar jeg softgel-kapsler fra Now foods som jeg kjøper relativt billig fra bigvits.co.uk. Det er også viktig at du tar D3, som er den mest aktive delen av vitaminet og som gir best opptak. Jeg tar minst 4000 iu om dagen i vinterhalvåret. Det tilsvarer drøyt 100 mikrogram. Og så trapper jeg ned til halvparten fra juni til august, gitt at det er en ok sommer.
Vet ellers at mange sverger til å supplere med solarium. (Noe jeg selv ikke fikser, ettersom jeg er for klaustrofobisk. )
Ta vitaminene sammen med fett, ja. Det gjør jeg jo faktisk uten å ha tenkt over det. Først vitaminer, deretter frokost som stort sett er smør med litt knekkebrød under
Sommeren har nok betydning, ja. Fikk solpåfyll på Kreta sist sommer, og da spratt verdiene opp til 36. Det er min nest høyeste måling 
|