Sv: Den store håndarbeidstråden!
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg skjønner det heller ikke Skjønner ikke hvordan man kan ha tråden bak på vrangatrikk? Hele poenget er jo å gjøre det "bakvendt"... Mamma er strikkeguru med utdannelse i det og har lært av henne.
Jeg syns forøvrig vrangstrikk er mye lettere enn rett så hvis jeg ser på tv eller noe mens jeg stikker må jeg stadig rette meg selv for å ikke falle over på vrangt.
Jeg har også lært å ha tråden på baksiden og mamma var en strikker av den gamle skolen - som hadde lært det fra barnsben av. Tipper det rett og slett kommer av hvem man har lært det av - akkurat som dialekter. Jeg kjenner også folk som "kaster" på rett, selv om de er norske i mange generasjoner...
Og mennesker som strikker tofarget med en tråd på hver hånd (selv har jeg da tråden med hovedfargen i venstre, som vanlig, og kaster den andre fargen med høyre).
Men om det er så lett å ha tråden foran på vrang, så må jeg forske det. Synes det å strikke ting "flatt" som ikke er i rillestrikk er et mareritt på grunn av at 50% må strikkes i vrang. Noe som tar dobbelt så lang tid for min del.