Sv: Bygge muskler og lavkarbokosthold
Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.
Jepp! Noe mange også glemmer er at lavkarboproteinene som kommer fra fisk, kjøtt, egg osv er av adskillig høyere kvalitet enn de fleste vegetarproteinene (pga innhold av aminosyrene kroppen ikke greier å lage selv, hveteprotein er f.eks av svært dårlig kvalitet). Dvs man må spise en høyere mengde vegetabilske proteiner for å oppnå samme effekt som animalske. (Nok et argument for hvorfor en ren vegetardiett er idioti selv om mange burde spiser mer grønnsaker).
... Det har jeg alltid lurt på - hvilken biokjemisk begrunnelse som ligger bak utsagnene om at lavkarbo (og da gjerne helt uspesifisert lavkarbo) er en mangelfull måte å spise på, mens vegetarienere omtrent bæres fram på hendene?
Enhver må da forstå at et dyr (ja, vi er et dyr) som avhenger av vitaminer, fettsyrer og proteiner som det er mye mer av i animalsk mat enn i vegetarisk vil trives helsemessig bedre på et kosthold som også innkorporerer dette? (Men det er kanskje for mye forlangt nå som vi forsøker å få laks til å produsere like mye omega3 på sojabønner som på småfisk...*sukk*)
NB - jeg ser her utelukkende på de helsemessige virkningene av vegetarisk (vegansk) mat vs et kosthold som også inneholder animalske produkter. Den etiske siden av saken er interessant, men kan gjerne tas i en annen tråd. 
Men ... "du er hva du spiser"? I så fall vil jeg heller være en ku enn en grønnsak (Ja, det er sagt mer flåsete enn jeg egentlig vil så inne for dersom noen begynner å tolke det i 100% alvor. Maks 70% er tilrådelig.)