Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-13, 17:55   #2
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erfaring med kelp?

Prøv gjerne kelp, men sørg for å spise noen brasilnøtter også - eller ta selentilskudd. Det er vesentlig at disse to finnes balansert i kroppen (iallfall viktig at det ikke er for lite selen når man begynner å ta tilskudd som inneholder jod).

Det du kan forvente - om man har jodmangel som man forbedrer - er at man får mer energi, taper mindre hår (om man har unormalt stort hårtap), blir varmere (om man unormalt lett fryser) og får mindre tørr hud... (ikke uttømmende liste).

Det er ikke vanlig å ha for lite jod - rett og slett fordi man her i Norge "går ut ifra at vi får nok" ... og dessuten svært sjelden måler om man har jodmangel. Såklart folk ikke mangler jod da...

Selv hadde jeg større problemer med stoffskiftet enn kun jodmangel og er derfor medisinert... men jeg tror Photo har erfaring med ren jodmangel?

Et annet forhold er at man kan ha stoffskiftehormoner nok i sving (det er til å danne disse hormonene man trenger jod, først og fremst), men at de ikke kommer inn i cellene. Her er sink og vitamin d veldig aktive.

Videre kan jernmangel/lavt jern eller lavt nivå av b-vitaminer gi liknende symptomer. Både d, jern og b-vitaminer kan testes greit hos legen.