Kolesterol myten lever.
Fant detta på helsenytt.no , skrekk og gru
Kolesterolinntak
De største kolesterolkildene i kosten vår er egg, kjøttvarer, ost, smør og margarin laget av animalsk fett. Disse matvarene inneholder samtidig mye mettet fett. Når du bruker mindre av disse matvarene, får du i deg både mindre kolesterol og mindre mettet fett. Dette vil medføre at kroppens egenproduksjon av kolesterol vil bli mindre.
Eggeplomme, innmat som lever og nyre, fiskelever, rogn fra reker og torsk er matvarer som inneholder mye kolesterol, men som de fleste spiser i begrensede mengder. Hvis du har høyt kolesterol, bør du ikke bruke mer enn to egg i uken (iberegnet egg i matlaging). Innmat bør du bruke mindre enn en gang i måneden. Leverpostei finnes nå i magre varianter, og disse kan benyttes som pålegg i begrenset mengde. Det er først og fremst mengde og type fett i kostholdet som bør endres og evt. reduseres for å senke blodkolesterolet.
Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm
Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
Sist redigert av 205gti16v : 31-01-06 kl 20:10.
|