Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-13, 13:18   #2
kaffedamen
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 153
kaffedamen er ny på veien

Sv: Urinsyrenivå og proteiner

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Nå har jeg for andre gang (har diabetessjekk hvert halvår) fått beskjed om at jeg har for høyt urinsyrenivå og blitt frarådet å gå på såkalt ekstrem lavkarbo (pga høyt proteininntak). Nå har jeg hørt at insulinresistens/diabetes kan gi forhøyede nivåer, men har ikke funnet noe litteratur på det. Prøver også å finne ut hvor mye protein som er greit, men står lite om det.

Siden det er proteiner som holder meg mett (fett har på langt nær den virkningen hos meg) blir det jo nødvendigvis en del selv om jeg prøver å begrense det. Jeg ligger stort sett på 100-130 gram proteiner om dagen. Dette er drøyt 1 gram per kilo nåværende kroppsvekt. Jeg trener 3x30 minutter relativt hard styrke i uka, så skulle tro at jeg burde ha såpass med proteiner. Spørsmålet er bare om dette blir for mye mtp urinsyrenivået?

1 gram pr kg kroppsvekt pr døgn er på ingen måte ekstremt. Det er akkurat det Olympiatoppen anbefaler mosjonister. Jeg finner ingen klare svar angående diabetes/insulinresistens, men en lege bør jo kunne svare på dette.

kaffedamen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat