Nydelig kålgryte
Veit ikke om noe lignende blei delt her inne før, men jeg klarte ikke å finne det. Så da dele jeg en av mine favoritter Bare grønnsaker så er det perfekt tilbehør til kjøttmiddag av mange slag eller supert som fyll i paier eller piroger. Med kjøtt oppi er den en perfekt hovedrett 
Dette blir en passelig stor porsjon. Du trenger:
500 g hodekål
1 stor (ca 100-150 g ) gulrot
1 løk
1 stor paprika
1 boks med hakkede tomater
1-2 dl vann
salt og pepper
urter som dill, persille, basilikum, gressløk om ønskelig
1-2 ss tomatpure om ønskelig med mer tomatsmak
smør eller olje til steiking
Strimle hodekål i fine små strimler/biter og ha den oppi en gryte. Kutt paprika i små biter og ha den oppi gryta. Kutt løk i små biter og steik den gylden i en smør eller olje i en steikepanne. Rasp gulrot på den grove raspen og ha den i løken. La det mørne i panna i et par minutter. Ha gulrot og løken i gryta med kålen og paprika. Tilsett urter om ønkelig. Kjør boksen med hakkede tomater med stavmikser til en fin og gjevn masse og ha det oppi gryta sammen med litt vann. Rør alt godt. Det skal være bare litt veske oppi, alt skal ikke sømme i vannet. Om du liker god tomatsmak, kan du tilsette en-to ss med tomatpure. Kok opp og la det småkoke under lokk i minst 30 min eller mer til alt er mykt og mørt. Rør godt i gryta innimellom. Hodekål slipper mye veske, men om det blir for tørt kan de ha litt vann oppi. Smak med salt og pepper mot slutten av koketiden. Smaker like godt varm som kald, syns jeg
Variasjoner Du kan lage en ragu med flere grønnsaker, sopp, kjøtt eller kjøtt deig. Jeg bruker å variere ofte med mye forskjellige f.eks.
*200 g sopp (fersk eller frosen) steikes lett i godt med smør eller olje og haes oppi gryte mot slutten av koketiden
*500-600 g kjøtdeig uansett type. Steikes i pannen og haes oppi gryte og stues sammen med grønnsaker hele koketiden
*500-600 g kjøtt, f.eks. oksesmåsteik i små terninger, biffstrimler, svinestrimler, kylling. Steikes i godt med smør og haes oppi gryte og stues sammen med grønnsaker hele koketiden
*200 g blomkål i små buketter haes i gryta og stues sammen med grønnsaker hele koketiden
*en aubergin eller en squash i passelige terninger haes i gryta og stues sammen med grønnsaker hele koketiden