Vis enkelt innlegg
Gammel 02-05-13, 11:11   #7
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Re: Dette med proteininntak i forhold til vekt

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Høres ikke fornuftig ut for meg. Jeg tror heller at overvektig, som trenger å drasse på mer når de gjør samme aktivitet som normalvektige, har mer muskelmasse for å kompensere for overvekt.

Med "relativt lite muskelmasse" mente jeg at de som sliter med insulinresistens generelt sett har vanskeligere for å bygge muskler, altså har de ofte mindre muskelmasse sammenlignet med andre på samme vekt (correct me if I'm wrong - jeg har ihvertfall lest dette). I tillegg vil overvektige ofte ha høyere kroppsfettprosent, og det er jo den fettfrie kroppsmassen som trenger protein for å vedlikeholdes. Såklart kan man jo legge på litt ekstra i forhold til det å ha "mer å bære på" under aktivitet.

Det andre poenget var at kroppen vil omdanne overflødig protein til glukose, og dette vil først og fremst være problematisk for de med insulinresistens. Sånn på generell basis vil jeg også si at det er bedre med litt for mye enn litt for lite protein, men det som egentlig var hovedpoenget her... At de som sliter med vektplatåer, insulinresistens og andre hormonubalanser kanskje også kan ha en fordel av å holde proteininntaket på et mer moderat nivå, hvis det hjelper på vektnedgangen.

Forøvrig vil jeg tro at styrketrening viktigere enn høyt proteininntak med tanke på å bevare muskelmasse under vekttap. På samme måte som en ikke bygger muskler kun ved å spise masse protein, vil kroppen heller ikke prioritere å bevare muskelmassen med mindre den ser det som hensiktsmessig (spesielt en kropp i ubalanse, som prioriterer fettlagring framfor muskelbygging).

Sist redigert av shailene : 02-05-13 kl 12:10.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat