Sv: Ren tagatose?
Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.
Tagatesse er jo Sucralose (Splenda) med Tagatose og isomalt som for å gi granulert volum istedenfor maltiodextrin som det er i vanlig Splenda. 1% eller mindre med sucralose er det som gjør at tagatesse er dobbelt så søtt som samme mengden sukker, i volum, mens både tagatose og isomalt er mindre søtt enn sukker.
Tagatose finns det ekstremt lite av i f.eks. melk vistnok. Så sant det ikke er de mengdene vi snakker om så vil jeg nok si at den tagatosen dere kjøper ikke nødvendigvis er mer sunn enn min kreftfremkallende flytende natreen selv om den er like "naturlig" som arsenikk og gir muligens de samme fiseegenskapene som maltitol.
Forresten. Når jeg søker etter tagatose så finner jeg ingen indikasjon på at det er tillatt som næringsmiddel. Det nærmeste jeg kom var dette.
jeg har enda ikke smakt på den rene tagatosen, men kjøpte en splenda som jeg har brukt litt. og jeg legger merke til at det er stor forskjell på søtsmaken fra splenda og tagatesse faktisk. tagatesse er mye søtere. og det er jo poenget, så jeg kommer nok til å kjøpe den igjen.
|