Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-13, 11:38   #1
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Kalorier fra alkohol teller ikke

Endelig har jeg funnet dokumentasjon på mistanken jeg har hatt om at kalorier fra alkohol ikke teller når man lever lavkarbo.

En ting som har forundret meg er at alkohol ikke ser ut til å ha noen betydning for vekten. Jeg drikker noen glass rødvin stort sett hver dag, men har likevel gått ned 15 kilo siden midten av januar. Det tilsvarer ganske nøyaktig det jeg skulle gå ned med den reduksjonen i karbohydrater og kalorier som jeg la opp til da. Jeg har planlagt, beregnet og notert hvert eneste måltid. Vi snakker om ca en til to ukers feilmargin forhold til det jeg beregnet i januar at jeg skulle veie akkurat i dag (etter fire måneder), men langt større vektnedgang enn det jeg skulle ha hatt hvis jeg tok hensyn til kaloriene i vinen.

Jeg tok ikke med alkohol i beregningen i januar, for jeg var innstillt på totalavhold for å nå målet. Men sånn har det jo ikke blitt

Jeg har gått ned jevnt og trutt ca 850 gram i uken, uavhengig av vininntaket. Så i april gjorde jeg en test og lot være å drikke vin i tre uker (kjipt og stusselig, men nysgjerrigheten vant). Vektnedgangen var omtrent nøyaktig den samme. Med et typisk forbruk på ca 4-5 flasker vin i uka skulle jeg gått ned 1,2 - 1,5 Kg ekstra i april, men det gjorde jeg altså ikke.

Så jeg har sjekket litt, og kommet over flere interessante studier og artikler. Spesielt en studie fra Americal Journal of Clinical Nutrition sannsynliggjør hvorfor det er slik. Det er både gode og dårlige nyheter for LCHF-ere. Studien kan leses i sin helhet på linken over, men jeg oppsummerer hovedpunktene nedenfor.

Studien bestod av 14 deltakere som fikk en tilpasset og kontrollert diett som opprettholdt vekten i 7 dager. Deretter erstattet de karbohydrater gradvis med alkohol for 12 av dem inntil alkohol utgjorde 50% av kaloriinntaket. De siste to fikk derimot alkohol som tillegg til dietten (økning fra 2500 til 4500 kalorier per dag). For den ene av disse to ble forsøket gjentatt ti uker senere, men da med økningen i kalorier i form av sjokolade i stedet for alkohol. Det ble også utført tilsvarende kontrollerte studier på rotter.

1. Alkohol som erstatning for karbohydrater gir vektnedgang

1.jpg

Gjennomsnittlig vektnedgang med konstant kalorinntak var 900 gram i løpet av 16 dager.

2. Alkohol som tillegg til en vanlig diett gir heller ikke vektoppgang

2.jpg

Vektoppgangen var kun 0.19 kilo etter 30 dager, til tross for at kaloriinntaket var økt fra 2500 til 4500 kalorier i perioden.

Mange, som meg, vil nok umiddelbart tenke at dette skyldes reduksjon i karbohydrater heller enn alkoholen, men det forklarer ikke gruppe 2 hvor karbohydratinntaket var uforandret. Rotteforsøkene som jeg kommer til under skal vise et annet poeng, men sier også noe om det samme.

Et annet moment forskerne har drøftet er om alkohol er vanndrivende. Det kunne muligens forklart resultatet i begge gruppene, men for det første viser studier at dette har en svært akutt effekt, og at alkohol inntatt over tid tvert i mot binder vann i kroppen. Dette er spesielt synlig hos alkoholikere. Teoretisk kunne også alkoholen ført til at mer næring forsvant gjennom avføringen, men forskerne målte dette og fant ingen endring i energiinnholdet.

3. En økning i kalorier med sjokolade hos samme forsøksperson over tilsvarende tidsperiode

Den ene forsøkspersonen som kun gikk opp 190 gram til tross for at dietten ble økt med 2000 kalorier fra alkohol i en måned, ble ti uker senere testet på samme måte, men da med økningen i form av sjokolade.

3.jpg

Resultatet var at han gikk opp nesten 3 kilo

4. Høyt fettinnhold i kombinasjon med alkohol gir vektnedgang, lavt fettinnhold gir ingen endring

Dette er jo spesielt interessant for de som lever LCHF. Forskerne viser seg at effekten av alkohol har en tett sammeheng med inntaket av fett. På et lavfettkosthold gir det liten effekt å erstatte karbohydrater med alkohol, men på et høyfettkosthold gir det stor effekt. Fettandel har i denne sammenhengen ifølge rapporten også mye større betydning en karbohydratandelen.

4.jpg

Jeg er ikke sikker på om dette forteller hele sannheten, men det er nok riktig. Merk at den eneste reelle testen med lavkarbo er den de kaller "High Fat". Men er det mye fett eller lite karbohydrater som gir effekten? Jeg er redd mye tyder på at at fettet betyr mest. I den første studien nevnt over hadde forsøkspersonene et balansert fett/karbohydratkosthold. Tillegg av 2000 kalorier fra alkohol gjorde ikke noen forskjell. Det betyr at man er avhengig av en viss mengde fett, men ikke nødvendigvis lav karbohydratandel for å "eliminere" kaloriene i alkohol.

Forskerne drøfter også forskjellige hypoteser og har gode forklaringer til hvorfor det er slik i resten av rapporten, men så dypt har jeg ikke tenkt å gå her.

Så er det bare å hive i seg alkohol på et LCHF-kosthold? Ja og nei. Ja, fordi du ikke legger på deg. Men så kommer det kjipe: Nei, fordi samtlige studier viser at høyt fettinntak i kombinasjon med alkohol skader leveren mye mer enn tilsvarende alkoholinntak i kombinasjon med lavt fettinnhold

Beklager langt innlegg. Men jeg håper noen så lyset og kan kose seg med litt vin til helgen uten å droppe smørsausen for å kompensere. Det er det i hvert fall ingen grunn til

CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat