Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-13, 10:51   #15
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Kalorier fra alkohol teller ikke

Opprinnelig lagt inn av CookingWithGas, her.

1- 2 glass rødvin hver kveld, og 4-5 glass i helgen trigget tydeligvis moralismen mer enn lavkarbointeressen Men for å klargjøre overfor moralistene: det var ikke stusselig å avstå fra "4-5 flasker vin i uka", men fra rødvin helt og holdent i tre uker for research. Men det er jo meg da...

Moralisme til side. Alkohol er preferert engergikilde, og Photo har derfor helt rett i at alkohol blir prioritert foran forbrenning av andre næringsstoffer. Men hvordan kan alkohol både sette til side andre næringsstoffer som energikilde, ja faktisk øke det totale kaloriinntaket, samtidig som kaloriunderskuddet (vekttap) opprettholdes?

Kort fortalt er forklaringen at alkohol 1. øker forbrenningen 1 og øker forbrenningen 2, 2. bidrar med svært lite til kroppens energibehov (stikkord: engergitap), 3. har en helt annen forbrenningsmekanisme enn de tre andre næringsstoffene.

All forskning viser at de med høyt alkoholkonsum har lavere gjennomsnittsvekt enn andre. Det tyder også på at alkohol er en lite egnet energikilde.

I sum betyr det at alkohol målt i et bombekalorimeter har ca 7 Kcal per gram, men effekten i kroppen er langt mindre, og nesten ikke-eksisterende i kombinasjon med mye fett. Ettersom forbrenningen øker når man drikker, og kalorier i alkohol i totalt sett gir lite bidrag til det totale energiforbruket, så blir effekten av å ta seg et glass vin mye mindre enn man skulle tro.

Men jeg har jo som sagt ikke noe annet håndfast å komme med enn min egen anekdote, og det betyr jo som kjent ingenting. Syntes bare det var litt morsomt at det finnes studier som støtter det jeg har opplevd underveis.

Dette har eg venta lenge på
Eg har alltid opplevd å gå ned i vekt etter å ha vært en tur ute (men bare når eg drikker vin, ikkje øl). Eg har spurt ernæringsfysiologer om dette, og fått til svar at "det ikkje kan være riktig, fordi du går opp i vekt av alkohol". Men dette stemmer jo ikkje med det eg opplever. De kom med forklaringer som vesketap og at en spiser lite disse dagene, men det siste stemmer i allefall ikkje for min del. Alkohol og god mat går ofte hånd i hånd.
Grunnen til at eg legger på meg igjen etter en helg med litt mye vin, er jo alt eg spiser dagen etter...
Så kommer et spørsmål: Bør eg spise minst mulig karbohydrater dagen derpå for å unngå vektøkning?

__________________


MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat