Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-13, 15:51   #16
CookingWithGas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 26
CookingWithGas er ny på veien

Sv: Kalorier fra alkohol teller ikke

Opprinnelig lagt inn av MajaKr, her.

Så kommer et spørsmål: Bør eg spise minst mulig karbohydrater dagen derpå for å unngå vektøkning?

Det korte svaret er: jeg vet ikke. Men som jeg skriver over så virker det som om kombinasjonen fett/alkohol er viktigere enn karbohydrater/alkohol. Men det gjelder jo når det inntas samtidig. Dagen derpå er alkoholen forhåpentligvis ute av kroppen, så det er vel bare å spise som du vanligvis gjør. Alkoholen er ute av ligningen.

Det er ikke tvil om at alkohol er akutt vanndrivende, så hvis du veier deg med en gang du står opp etter en kveld på byen kan du sikkert bli litt lurt. Men det jevner seg ut i løpet av dagen. Og for de som drikker alkohol jevnlig er effekten stikk motsatt (binder vann). Så det argumentet fra ernæringsfysiologene holder ikke når man måler over tid.

Alkoholforbrenning fungerer på mange måter som forbrenning av karbohydrater, dog uten insulineffekten. Det du sier om mat og alkohol stemmer veldig godt. I studien jeg referererte til viser de at alkohol fører til at man spiser mer. Har du tenkt på hvorfor du ikke blir mett når du får brød før et måltid, snarere tvert i mot? Men igjen gjelder dette for oss "vanlige". De som drikker jevnt mye har en tendens til å erstatte mat med alkohol. Uansett, dette betyr at argumentet at man spiser mindre når man er på byen heller ikke holder (kebab, anyone?).

Og bare for å pirke litt i den norske folkesjela: Jeg sitter nå i baren på et hotell i London og jobber, klokken er 14.30, og jeg har akkurat vært og kjøpt meg et glass rødvin uten et fnugg av dårlig samvittighet. Lavkarbolivet er herlig


Sist redigert av CookingWithGas : 19-05-13 kl 15:57.
CookingWithGas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kaloribegrenset lavkarbo med tilstrekkelig protein Svar med sitat