Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?
Jeg har aldri tenkt så fryktelig mye på dette, og regnet med at saltinntaket mitt har ligget på et greit nivå. Nå har jeg lest litt da, og funnet ut at salt ikke er noe farlig som man trenger å begrense. Som med mettet fett og kolesterol ser det ut til at saltet også er "friskmeldt" nå. Her er en artikkel av Gary Taubes, som altså var øyeåpneren for meg. Hadde vært interessant med innspill! http://www.nytimes.com/2012/06/03/op...anted=all&_r=0
Etter jeg leste litt om dette har jeg begynt å være litt mer raus med saltet (ikke ekstreme mengder, men mer enn jeg spiste før). Og da ble det plutselig mye lettere å få i meg nok grønnsaker, går nå rundt og er sugen på saltede grønnsaker istedet for potetgull! Og det totalt umettelige suget jeg alltid har hatt etter ost er helt forduftet. Kanskje jeg rett og slett har spist for lite salt... Så, hva tenker dere om dette? Dere som går på ketolyse har jo lært at dere skal holde igjen på saltet, men hva er egentlig grunnlaget for dette? Etter hva jeg har lest nå ser det ut til at vi på lavkarbo faktisk trenger ekstra mye salt, i tillegg til de andre mineralene vi vet vi gjerne bør ta tilskudd av, siden lavkarbo er naturlig vanndrivende.
|