Opprinnelig lagt inn av Carbokiller
Her er brødet. Snuppeline.. det er meg også det...på Slankenett. Er litt splittet person skjønner du. Fordi det er uten gjær og uten hvetemel så blir det jo aldri som ordentlig brød. Men det er ok synes jeg, og andre. Du kan bruke denne grunnoppskriften til å lage andre ting også, slik som sjokoladekake. Kutt ut frøene, og øk Natreen og tilsett kakao.
Sjekk også ut Skorpias brød. Den er med gjær.
Snuppelines lavkarbobrød uten gjær
Har tatt utgangspunkt i Atkins muffinsoppskift med sesamfrø, tilsatt litt av hvert for å få smak a la brød. Den er uten gjær, men bruker bakepulver som "hevingsmiddel".
Får ca. 20 skiver ut av dette brødet.
6 egg som vispes lett
10 ss rømme
75 g smeltet smør
1, 5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts natreen
80 g sesamfrø uten skall
90 g soyamel
40 g glutenmel
5 ss linfrø
5 ss kli
5 ss helkorn (evt. bløtlegges litt i vann hvis du ikke ønsker harde korn i brødet)
Visp eggene lett. Tilsett rømme og smeltet smør. Tilsett så det tørre og rør lett rundt.
Helles i liten brødform som er smurt og strødd med et tynt lag mel ("deigen" er mye mer flytende enn vanlig hvetedeig) Strø evt. kli, linfrø eller sesamfrø over som pynt.
Evt kan glutenmelet byttes ut med soyamel.
Stekes i 180 grader i ca 40 minutter litt avhengig av ovnen. Sjekk med pinne om den er gj.stekt.
Da både kliet, sesamfrøene, linfrøene og helkornet går igjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i stor grad har jeg regnet ut at det er ca. 2.7 karbohydrater pr. skive hvis du får 20 skiver ut av brødet.
Tusen takk! Det skal bli artig å prøve 
|