Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-13, 15:15   #1
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Brødutfordringen!

Jeg har spist ganske strengt ketogent hele veien, og brød/brøderstatninger har ingen stor plass i kostholdet mitt. Likevel er det utrolig praktisk å ha noen slike løsninger fra tid til annen - særlig i sosial omgang med andre ikke-lavkarbere.

Etterhvert som jeg har fokusert mer og mer på kosthold har det krystallisert seg en mulig glutenintoleranse hos meg - derfor spiser jeg ikke hverken fedon-brød eller ingers lavkarbobrød. Selv om det er i dette kh-segmentet jeg ønsker å finne brød-løsningene mine. 20-30 g kh pr 100 g vare er smertegrensa, og jeg ønsker meg en LYS variant som er spiselig for barna også.

Jeg er åpen for ingredienser som jyttemel, havregryn (store), mandelmel, kokosmel, sesammel, bakepulver, fiberhusk, honning, egg, pofiber osv. Jeg ønsker også å unngå for mye gjær. Målet mitt er å komme fram til en oppskrift som minner om vanlige, hjemmebakte, lyse rundstykker/brød, men med ca. halvparten av karbohydratene.

Nå har det seg slik at jeg er ELENDIG på kjøkkeneksperimenter. Jeg er en noenlunde flink Googler, så jeg har greid meg fint på andres oppskrifter hittil - men her kommer jeg til kort! GLUTENFRIE oppskrifter er fulle av rismel/maismel og har altfor høyt stivelsesinnhold og liten næringsverdi. LAVKARBO-oppskriftene frø-/nøttebaserte og gir en spesiell smak og konsistens. Godt til sitt bruk, men ikke dét jeg er på jakt etter nå. MELLOMTINGEN er gjerne ikke glutenfri (Fedon og Ingers), og sånn sett uaktuelt for meg.

Noen som har noen tips til en frustrert lavkarber? Tar i mot alt - tips om blandingsforhold til egne eksperimenter, og ferdige oppskrifter

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat