Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-13, 22:45   #1
Lott
Medlem

Lott sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Trondheim
Lott er ny på veien

Tusen spørsmål

Hei

Jeg har en del spm rundt lavkarbo, og da spesielt starten. Jeg gikk på lavkarbo et års tid, og sluttet for rundt to år siden. Jeg gikk en del ned, men jeg er ikke stor fra før av så jeg prøvde dette mye av nysgjerrighet. Jeg var i ketose hele tiden, så lenge jeg kuttet karbene føltes det som jeg aldri kom meg ut av ketosen. Men jeg vet også at det finnes ingen mellomting med meg, kun ytterpunkter, så jeg har nok vært ganske streng.

Jeg har gått i behandling pga mitt forhold til mat, bla. pga. diagsnosene bulimi og ortorexi, har slitt med dette i mange år.

Når jeg gikk på lavkarbo sist så fulgte jeg ingen retning, jeg bare leste meg opp, kuttet ut frukt, pasta, ris, brød, potet, sukker ol., men var likevel livredd for å få i meg fett. Likevel hadde jeg greit med energi. Det jeg likte best med dette var at kroppen min fungerte så fint, ingen oppblåsthet og uvel mage. Jeg har likvel slitt masse med suget etter karber, spesielt pommes frites, ris, pasta og sjokolade Dette var det som gjorde at jeg ikke holdt ut mer enn et år.

Nå er jeg ferdig i behandling, og har ikke fokusert på mat i det hele tatt siden tidlig høst i fjor. Jeg gikk opp noen kg, er 163 høy og lå for noen uker siden på nesten 68 kg. Jeg har ikke vekt hjemme og kan/vil ikke følge med for mye på den, selv om jeg gjerne vil ligge en plass mellom 55-59 kg.

Problemet mitt er om jeg begynner å fokusere (telle) FOR mye så blir jeg umotivert og overspiser. Jeg sikter mest mot LCHF - nordens versjon av det uansett - da jeg synes det virker liberalt. Likevel er jeg redd for karbene, hvordan starter jeg på dette? Jeg spiser ikke brød/knekkebrød, ikke ris/pasta/potet og ingenting med sukker i. Men jeg spiser bær, tyrkisk yoghurt, FUN saft, sukkerfri brus (greier meg ikke uten), fløte, egg, hjemmelagde våtsalater og tørrsalater, kylling, svin, fisk. Nå koser jeg meg (endelig) med matlagingen igjen, har alltid trivdes på kjøkkenet og liker å eksperimentere. Starter jeg feil? Er jeg for liberal? Bør jeg virkelig gå igjennom en fase med trinn slik at jeg gjør det "riktig" fra begynnelsen av? Med mengden fett jeg endelig tør å spise er jeg livredd for å gå opp mer om jeg gjør resten feil. Bærene redder meg sånn innimellom men jeg er redd for at jeg bør holde meg unna..

Litt forvirrende dette, lurer på alt og ingenting. Håper likevel noen skjønner hva jeg mener og kanskje kan komme med noen tips og råd

Lott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF-nordisk Svar med sitat