Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-13, 22:47   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når man ikke selv kan lage mat

Opprinnelig lagt inn av Svingtrapp, her.

Ja, beklager om det var uklart. Jeg lurer på om lavkarbomat (middag, brødmat, alt egentlig) egner seg til å fryses og tine i mikro? Eller om det tåler å bli oppbevart i kjøleskapet noen dager? Nå har jeg ikke satt meg så veldig godt inn i lavkarbo enda, bare bladd litt i en kokebok og der virket det som om alle måltider måtte være varme og nystekt så jeg så for meg at det var helt umulig når jeg egentlig bare bruker mikro.

Neida, det er helt gjennomførbart!

Eksempelvis: En gryterett av hovedsaklig tomat/kjøttdeig eller en kjøttsuppe av bog/sellerirot holder fint i kjøleskap i 4-5 dager, og gryteretter og gratenger er ofte den typen mat som smaker bedre når det varmes opp igjen som rester. Og det kan fryses også, uten problemer. Samme med enkle burgere og kjøttkaker og sånt, veldig fint å ha klart i fryseren og legge i mikroen ved behov. Hvis man har en liten glassform med lokk som passer i mikroen kan man feks også dampe (frossen) brokkoli på noen få minutter i mikroen, så lenge man har energi og evne til å klippe hull på posen og helle innholdet i formen.

(Jeg har tidvis veldig begrenset energi/gjøreevne grunnet ME, men å dampe grønnsaker med smør i mikroen synes jeg altså ikke koster mer energi enn å smøre en brødskive. Det vil jo være individuelt akkurat hvilke bevegelser og oppgaver som er vanskelige, selvsagt... men sånn prinsipielt er det ikke mer tungvint å leve lavkarbo, har jeg erfart.)

(Tilføyelse: Det er ikke det at jeg alltid lager varm mat, altså. Ofte er måltidene mine bare spekeskinke og ost, eller en porsjon nøtter, eller lignende. Men det er jo også god næring, som ikke krever arbeid...)

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat