Sv: Brødutfordringen!
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Dette er sånn fritt fra hukommelsen fra "frie kaker"-boka. Den er ikke lavkarbo, men inneholder en del mat-kjemi, som kan være grei å tenke på.
(Lavkarbo-)problemet med alle "glutenfri" meltyper (her mener jeg erstatningsmelet i glutenfritt-hylla, ikke "melliknende substanser som naturlig er glutenfritt som f.eks mandelmel") er at de som regel består av omtrent ren stivelse. Dette er også det som gjør at de sammen med de andre brød-ingrediensene kan holde på lufta. Og det er som regel evnen til å holde på luft som vi savner i lavkarbobakst.
Så man må finne strategier for å få luft (og saftighet) inn, uten at det klapper sammen og helst uten for mye tilført stivelse. Tips er: finmalt fiber og egg. Egg kan sammen med fiber tilføre en luftig struktur. Egg tilfører også litt heving. Av fiber kan man eksperimentere med ulike ting: kokosmel, grønnsaksmoser eller f.eks pofiber. Fiber fra grønnsaker og potet regnes av en del som en mer skånsom fibertype enn fiber fra korn/frø.
Jeg har ikke bakt så mye brød, men har hatt best resultat med formkaker av glutenfritypen der hvor det er tilsatt gulrøtter gresskar eller banan i røra og jeg erstatter omtrent halvparten av melblandingen med mandelmel/kokosmel. Dette pleier å gi et saftig resultat som holder godt sammen. Tror det bør gå an å lage "formbrød" på en liknende måte. Kanskje med noe mer bindemiddel (fiberhusk?).
Her er en oversikt over noen glutenfri meltyper - av begge slag
http://utenglutenblogg.blogspot.no/p...-melguide.html
Ja nettopp - det er stivelsen som er problemet! Jeg er ikke så opptatt av å leve strengt ketogent hele tiden, men jeg er opptatt av matkvalitet og en sunn balansering av næringsstoffer. Og selvfølgelig å unngå næringsstoffer jeg etter all sannsynlighet ikke engang tåler - som gluten. Glutenfritt mel er jo ofte proppet med hvete - bare stivelsesbiten, uten gluten-proteinet.
I brødverdenen føler jeg at det blir veldig sånn enten/eller. Enten er det proppfullt av stivelse - eller så består det av egg og frø Jeg tenker at jeg bør kunne unne meg noe semi-optimalt fra tid til annen - uten at blodsukkeret fyker rett tilværs.
Før hadde de et havrebrød på min lokale baker - Siljes havrebrød. Det var karboredusert, glutenfritt (i prinsippet iallefall) og inneholdt svært lite gjær. Jeg unnet meg dette når jeg skulle bort på overnatting og ville bli utsatt for tradisjonell frokost, eller skulle kose meg ekstra i helgene. Nå har de sluttet å selge det, og jeg finner ingen oppskrift ute på internettet heller.
Sitat:
Næringsinnhold
Næringsinnhold per 100 gram:
Energi 227
Protein 10,1
Fett 7
Karbohydrat 28
Glykemisk indeks (GI) = 29
Glykemisk belastning i 100 gram havrebrød: = 8,09
Karbohydrater i en skive på 30 gram = 8,4
Glykemisk Belastning i en skive på 30 gram havrebrød: = 2,4
Varedeklarasjon
Havrekli, egg, havremel, salt, gjær
Det oppgis å inneholde 28 g kh pr 100 g vare. Innafor fra tid til annen hos meg. Jeg tenker at det må inneholde gaaaanske mye egg siden det er nr. 2 på varedeklarasjonen - men jeg er ikke sikker altså 
|