Sv: Hva anbefaler du - trenger råd og hjelp
Takk for tips. Jeg var i kontakt med privat lege som ville ta intolleranse test på meg på BMX lab (?), kosta ca 1800 kr. Jeg har endog hørt at man kommer til å få utslag på det meste når man sliter med lekk tarm.
Dietten for de med lekk tarm er ganske vanskelig og følge. Man kan ikke ha hvete, melk, egg, soya + en del andre ting som sesamfrø, ananas og aspargis. I tillegg skal man ha mat som er lett fordeøyelig- kokt eller ovnsstekt. Ikke stekt i panne eller frityr. For meg ble det ganske vanskelig og følge den dietten, mest pga egg. Soya kan jeg fint greie meg uten, hvete og melk har jeg kutta fra før. Man kunne tåle yoghurt, rømme og fløte visstnok. Jeg vet ikke om jeg reagerer på proteinet i tillegg til laktosen. Laktosen merker jeg med en gang på magen. Proteinet er mer diffuse, snikende symptomer, mens laktosen gir masse luft og knip + diare. Dette kan henge sammen med cøliakien da tarmen er betent.
Jeg bruker svært lite medisiner for magen. Eneste er syredempende i perioder jeg drikker kaffe. Prøvde en periode uten og hadde svært lite vondt i magen. Har brukt Love hearts mye før pga det syns jeg hjalp på magen. Nå kan jeg ikke ha det pga sukkeret.
|