Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-13, 08:49   #20125
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Noen som har erfaring med Merrell-skoene? Altså sånne "barfotsko", myke, flate joggesko uten noe nevneverdig demping.. Greide å kjøpe meg et par sånne ved "uhell", skulle egentlig bare ha noen brukbare tursko, men har nå begynt å jogge også. Den teknikken hvor man lander på midtfoten istedet for hæla er såå vanskelig.. Begynner å kjenne litt verking i anklene også. Burde jeg kjøpe meg "ordentlige" joggesko, eller har disse skoene virkelig noe for seg? Jeg tør IKKE jogge på asfalt o.l., det er ikke akkurat noe behagelig for å si det sånn...

Lander du ikke naturlig lenger fram på foten dersom du jogger på stier/grusveier i merrellskoene? De fleste kommer relativt lett mer frampå når man blir minnet på det gjennom at det er ubehagelig å lande på småstein og røtter i så tynne såler?

Vær også VELDIG obs på at når man går over fra å jogge i dempede, oppbygde joggesko til lavprofilsko så MÅ alle sener, bein og småmuskler i legg, forfot og ankel jobbe MYE mer. Så du bør enten "veksle inn" fra gamle sko - altså fase over, eller legge inn mye fartslek&gange-turer den første måneden i "flate" sko. For å unngå treningsstølhet helt opp til belastningsskade på de musklene/senene som nå blir satt i arbeid.
Det høres dessuten som at du "tenker" mye på hvordan du skal lande(antar jeg, altså!), og da blir det lett stivt, unaturlig og anstrengende. (Kanskje du burde prøve å finne en grusvei med mye løs grus av type 15-20mm liggende på toppen av veien - da kommer forfotsteget veldig raskt, veldig naturlig. ...)

Jeg gikk rett over til mine fivefingers, men jeg er notorisk periodeløper som i praksis trener meg opp fra "gangefart" hver gang jeg får ånden over meg... samt at jeg er begunstiget med ankler&legger med sterke sener og muskler fra naturens side. Jeg kan dessverre ikke bruke merrell siden lesten er for smal for mine tverrplattføtter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.