Jeg får synse litt om meg selv da...
(Det med sen frokost er jo direkte injurierende... )
Nei - spøk til side. Jeg spiste frokost klokka 8.30, etter-trening klokka 12, og lunsj klokka 13.30. Med tanke på at musklene er som noen svamper etter proteiner ved fysisk aktivitet, så tror jeg ikke det var noe problem med å nyttiggjøre seg disse. Ellers er det absolutt et poeng å være kritisk til spredningen av måltidene.
Jeg skrev i journalen min at for lavt kaloriinntak kan være en grunn til at proteinene ikke går dit de skal.
Hvis man er overtrent, så har man for mye stresshormoner i kroppen (inkludert kortisol). Kortisol SPISER MUSKLER! Og man kan spise proteiner til det tyter ut av ørene, uten at det hjelper noe.
Det kan også være interessant å trekke inn forskjellen på proteinbehov - proteininntak - proteinopptak - proteinnyttiggjøring.
Proteinbehovet vårt kan vi beregne, men vi vet ikke akkurat hvor mye vi trenger hver dag likevel.
Proteininntaket vårt er lett å beregne, for det tar utgangspunkt i hva vi faktisk har spist.
Proteinopptak er en usikker faktor, som spiller ulik rolle hos forskjellige mennesker. Det er jo en kjensgjerning at noen ikke tar opp fullstendig alt de spiser, som har noe med tarmens helse å gjøre.
Proteinnyttiggjøring går på biokjemi inni kroppen. Hvordan kroppens hormonelle situasjon er, og ditto dirigering av proteiner hit og dit. Hvordan atår det så til med hormonene i dag?
Følger noen meg?