Sv: Dere som ikke er så store: Fungerer lavkarbo?
Jeg har bare noen få kilo igjen, går veeeeldig sakte ned i vekt nå men så lenge det går ned er det helt greit.
Jeg har prøvd meg på ulike former for lavkarbo fra det mest ekstreme (Skaldeman med 0 kh) til moderat lavkarbo. Har funnet ut at ketogen lavkarbo med ca 50-60 g kh er det som fungerer best for min kropp.
Nå som jeg har bare noen kilo igjen må jeg være mer nøye med hvor mye jeg får i meg, altså tenke litt kalorier i tillegg. Jeg har ikek den der innebygde mekanismen i kroppen som forteller meg at det er nok (blir passe mett) så jeg kan fort overspise. Er derfor påpasselig med å lage porsjoner som ikke er for store slik at jeg ikke kan spise for mye uten å lage mer mat. Dvs at jeg tenker mer porsjonskontroll (som har kommet med erfaring) enn å direkte telle kalorier hver dag. Jeg vet nå hva som fungerer og ikke fungerer for å holde meg mett og jeg bruker nok ikke så mye fett i maten som jeg gjorde før, men velger naturlig fete matvarer med maaaaasse grønnsaker til. I tillegg er det viktig for meg å trene, går ikke noe særlig ned i vekt uten å trene nå om dagen.
Så for meg er altså lavkarbo med porsjonkontroll og trening nøkkelen til å få av de siste kiloene.
|