Vis enkelt innlegg
Gammel 03-07-13, 16:49   #1
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Enda et innlegg om metthet/sult og kaloribehov...

Siden jeg ikke vil kuppe andres tråder lager jeg min egen. Jeg har lest mange andre tråder her inne om emnet og målet med denne tråden er ikke at alle skal gjenta det de allerede har sagt "hundre" ganger.

Min utfordring (og sikkert mange andres), er at jeg ikke føler meg mett, men derimot sulten - hele tiden.
jeg spiser ikke ekstremt mye, egentlig, men mer enn kroppen min behøver. Når jeg har målt ligger jeg på et trivsels-inntak på mellom 2000 og 3000 kcal om dagen.
Jeg er en liten dame på bare 163 cm, men veier nå 87 kg. Min trivselsvekt ligger mellom 65 og 70 kg og jeg vil veldig gjerne ned under 70 på sikt. Jeg har ganske kraftig benbygning (i alle fall ikke spinkel, så noe særlig under 65 kg kan jeg ikke uten å se litt skranglete ut).

Jeg har veldig lett for å bare fortsette å spise. Jeg kan godt merke at magen er "full", men jeg har allikevel et sterkt behov for å fortsette å spise. Hvis jeg allikevel slutter, er det eneste jeg har i tankene maten jeg kunne tenkt meg å spist.
Om jeg en dag er "flink" og klarer å holde meg under 2000 kcal (som er omtrent det kroppen min forbrenner i løpet av et døgn i følge alle kalkulatorer jeg har funnet), føler jeg meg alltid sulten og tenker på mat "hele tiden".

For tiden har jeg det ikke så greit med meg selv. Jeg er ikke "diger", men stor nok til at jeg sliter med å finne klær jeg trives i, magen buler, valkene synes veldig godt og jeg føler meg stygg og mislykket

Jeg har også problemer med stoffskiftet mitt, og det gjør ting vanskeligere mht å gå ned i vekt og at jeg mangler energi og får lett både muskel- og leddsmerter og hodepine. Jeg ligger også i faresonen for diabetes 2 og har fått konstatert forstadie til dette 2 ganger i forbindelse med graviditet.

Jeg MÅ altså ned i vekt, både for selvbildet mitt og for helsen min. Det vil også sannsynligvis øke sjansen vår for å få barn, noe vi har forsøkt på i 5 år uten å lykkes.
I løpet av disse årene har jeg vært gravid 5 ganger, og gått gravid hele 21 mnd tilsammen. I tillegg har vi hatt 2 IVF forsøk og et fryseforsøk med tilhørende hormonbehandlinger som har gjort vektnedgang både komplisert og vanskelig. Ikke er det tilrådelig å miste vekt når man er gravid og i tillegg gjør hormonbehandlingene at jeg samler vann og er psykisk ustabil

Så Hva er "mye" og hva er "lite" når man spiser?
Hvor lite er normalt å spise pr måltid og føle seg mett av?
Og hvor mye og ofte og tungt må jeg trene for å få noen synlig effekt på kroppen min, ikke bare "forebyggende helseeffekter".

Mine typiske måltider når jeg er flink:
Frokost mellom kl 12 og 16(!): En omelett eller eggerøre av 3 egg, 1/2 dl fløte, gressløk og stekt i ca 10 g smør. Eventuelt med skinkestrimler eller annet kjøtt til.
Eller 2 rugsprø med smør og eller godt med ost, leverpostei, kjøttpålegg med majones eller sardiner i olje el.l.
I tillegg en kopp kaffe med fløte i.

Middag (mellom kl 17 og 21):
Jeg spiser lett 300g kjøtt/fisk, 1/2-1 liter kokte grønnsaker eller salatblanding og 1-2 dl saus lager på smør og fløte (fx bernaise).

Kvelds (mellom kl 21 og 03 (vi er veldig sent i seng til vanlig)) : kommer an på når jeg spiste middag... ved tidlig middag spiser jeg gjerne noe mer middag (omtrent halve porsjonen som til middag), eller en "frokost" til eller snop (en pose baconsvor, litt nøtter, eller på en dårlig dag sukkerfri eller mørk sjokolade, melon, bær med fløte og søtning el.l)

Jeg har regnet på kcal på måltidene med jevne mellomrom og det ser ut til at jeg faller ut på en fordeling på de tre måltidene på ca 4-500 til frokost, +/-1000kcal til middag og 3-500 kcal til kvelds.

Jeg drikker 2-3 l vann, kaffe og funlight daglig. Funlight fordi jeg ikke klarer å få i meg nok væske ved å bare drikke vann. (Funlighten klarer jeg å "hølje", mens vannet nipper jeg til).

Spiser jeg altfor mye?

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat