Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-13, 01:06   #43
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg lever fremdeles lavkarbo. Spiser max 5 gram karbhydrater pr måltid og max 25 karbohydrater i døgnet.
Min dustete kropp fant ut at den ikke godtar insulin, det vil si; den klarer ikke og bestemme seg for når insulinene skal slippes ut i blodet. Dette førte til flere stygge følinger der blodsukkeret stupte til LOW (på min måler betyr det at blodsukkeret er under 1,1) umiddelbart etter at sprøyten ble satt (ikke noe bomskudd/treff i blodårer eller noe slikt).
Jeg bruker derfor ikke hurtigvirkende insulin i det hele tatt lenger, og når jeg setter Lantus kan jeg ikke ta mer enn tre enheter i hvert stikk for og unngå farlige følinger når kroppen min velger og slippe alt inn i systemet på en gang.
Jeg tar 8 enheter Lantus i døgnet og som sagt ingen hurtigvirkende insulin, selv om jeg har type 1.
Mitt HBA1c har de to siste gangene ligget på 5,3.
Fastende blodsukker ligger mellom fire og fem.
Jeg anbefaler deg slik jeg gjør med alle diabetikere, både type 1 og type 2, og sjekke ut www.diabetes.com. Det er et amerikansk forum med medlemmer fra stort sett hele verden. De har et godt faktabibliotek, mange gode oppskrifter og de aller aller fleste bruker lavkarbo og mosjon til og regulere blodsukkeret slik at de trenger minimalt med medisin.
Her i Norge er kostreform det beste alternativet etter mitt syn.

Kroppen vår trenger absolutt ikke hurtigvirkende insulin, så lenge man klarer og balansere blodsukkeret med mat og mosjon, men de aller fleste diabetikere type 1 pleier og bruke litt, spesielt om de skal skeie ut (noe jeg ikke kan gjøre).

Alt i alt vil jeg si at lavkarbo er bra for absolutt alle, og spesielt for oss med kropper som ikke fungerer optimalt lenger.
Lykke til!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat