Vis enkelt innlegg
Gammel 06-08-13, 09:54   #3
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan unngå ketose?

Ketose er kun et uttrykk for at glykogenlagrene i muskulaturen er tomme, og at kroppen forbrenner fett i stedet. Dersom kroppen ikke bruker alle ketonlegemene som dannes i leveren skilles resten ut i bl.a. urinen (det er dette vi måler når vi tisser på disse sticksene). Det blir derfor litt feil å si at man "kommer i"/"er i" ketose, siden dette er glidende overganger som skjer i kroppene våre hele tiden. Man kan godt forbrenne fett uten at det kan måles i urinen også, siden det kanskje ikke er noe overskudd av ketonlegemer - alt kan være brukt som drivstoff.

Karbohydratene vi spiser går til å fylle glykogenlagrene - derfor er det slik at når vi spiser lite karbohydrater må vi forbrenne mer fett. Både fra maten vi spiser og fra lagret kroppsfett. Nå virker det som om kropper som får lite karbohydrater blir "flinkere" fettforbrennere, og overgangene mellom forbrenning av glykogen og ketoner blir mer sømløs.

Jeg synes ikke man skal henge seg så veldig opp i denne ketosen - det kan være greit å måle til å begynne med så man ser at kroppen faktisk nyttiggjør seg av fettet, men etter det har det vel ingen hensikt? Poenget får vel bli å spise slik at man får det man trenger av næring, og at man i tillegg "spiser" litt av det lagrede kroppsfettet om man ønsker å gå ned i vekt

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat