Sv: Hvordan kombinere ketolyse-diett med familiemedlem med PKU/Følling?
Det er vel i prinsipp slik vi har det i dag, at han kutter ut kjøtt og andre proteinholdige matvarer, mens vi andre spiser resten. Mannen min kan ikke spise kjøtt, fisk, fugl, egg, meierivarer, bakevarer, pasta osv. Dvs, har er i praksis vegetarianer/veganer. Han har eget brød (glutenfritt, er som oftest lave i proteininnhold også) og pasta. Middagene i helgene, fredag og lørdag, skeier han ut med både pizza, burger og annen proteinholdig mat, men er veldig streng ellers i ukedagene. I tillegg tar han medisinsk supplement tre ganger daglig så han får i seg det han ikke får gjennom kosten.
Jeg synes allerede vi har nok fokus på kosthold og er ganske lei allerede. Jeg er ganske kompromissløs når det gjelder kostholdet til barna da jeg IKKE ønsker at de får et komplisert forhold til mat og kropp. Jeg er ikke fanatisk, men det er minimalt med sukker i hverdagen, unntatt lørdagssnopen, kun groveste brød, fullkorns ditt & datt og masse grønnsaker. Allikevel skjer det ingenting med min vekt. Har prøvd Grete Roede, EasyLife osv. Har gått ned litt, så stopper det fullstendig opp. Sliter også med lavt stoffskifte, og halve slekta har diabetes som jeg svært gjerne ønsker å unngå. (ingen av de er overvektige, det er den andre halvdelen av genene jeg har arvet kroppsfasongen fra...)
|