Sv: Hvordan gjør dere det med barna?
Av erfaring vet jeg at så snart du begynner å snakke om å bli lettere, slankere o.l av det vil de automatisk tenke mer over det enn om du fremstiller det som noe man blir friskere av. Og en niårig jente vil snart, om ikke allerede, forholde seg til slanking o.l blandt venninner.
At pølsebrød, pizza o.l er "vanlig" mat betyr ikke at det bør inntas i store mengder! Noe av det med å snakke om mat man blir frisk av handler jo om å lære at noe spiser man litt av, noe spiser man mer av, og noe tåler ikke noen personer.
Jeg syns du gjør dette veeeeldig dramatisk! De er store nok til å skjønne at om du spiser noe innimellom kan du få vondt i magen, det betyr ikke at du dør av det! Og det er jo også noe de skal lære, at innimellom spiser man kanskje en bit pizza man får litt vondt i magen av, fordi det er det beste valget/av høflighet e.l, men at det hører til sjeldenhetene. For om det skjer ofte blir du tykk, og trøtt og kjedelig igjen.... I ferien overhørte jeg to seksåringer (til og med gutter) diskutere hvorfor man ikke drakk sjokolademelk hver dag, og de hadde fornuftige og gode argumenter som tydeligvis var forklart på en god måte hjemmefra. Men akkurat den dagen var de på tur med mormorene sine, og da var sjokomelk ok de skjønner sånt, så lenge man ikke gjør en stor greie ut av det.