Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-13, 10:26   #1
Speedy
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2005
Speedy er på en erverdig vei

Hjelp! Går OPP i vekt på lavkarbo ...

Hei.

Nå trenger jeg litt hjelp her. Har lest forumet opp og ned i mente, og "tror" jeg følger LCHF ganske greit, men det synes IKKE på vekta ihvertfall. Denne posten er litt lang, men det er hovedsaklig fordi jeg har prøvd å få med alt som kan være en årsak til at jeg ikke går ned i vekt. Håper noen kan ta seg tid til å lese og kanskje gi meg noen råd.

Litt om meg: Jeg er 29 år. 175cm høy og veier 74kg. Jeg er ikke overvektig, men ønsker likevel å gå ned 5-6 kg for å både føle meg bedre og se bedre ut. Jeg har valgt LCHF som filosofi da jeg vet fra tidligere at det er det jeg lettest kan mestre over tid. Reiser på ferie til varmere strøk om ca to måneder og ønsker selvfølgelig å finne "bikiniformen" til da.

Startet med LCHF i starten av august, og har vært ganske flink siden. Er nå inne i min fjerde uke. Jeg gir meg selv litt mer fri på lørdager, da jeg vet at en fridag vil forhindre en større sprekk senere.
Jeg trener i tillegg. To økter med styrke (30 min med PT) og kondisjon (30 min) hver uke, samt en økt med egentrening som inkluderer både styrke og kondisjon. Jeg har en stillesittende jobb, men en ganske aktiv hverdag utenom.

Etter to uker med trening og strengt kosthold stod vekta fortsatt på 74kg. Ble veldig demotivert, men bestemte meg for ikke å gi meg. Veide meg på en mandag og mistenkte kanskje at det var kroppen som hold på vann fra lørdagen, så jeg veide meg noen dager senere, og da lå jeg plutselig på 73kg. Ble kjempeglad, men fant ut at jeg kanskje måtte begynne å føre inn måltidene mine på diett.no, for å få litt mer kontroll.

Har gjort dette i en uke nå, og regner denne uka som ganske representativ for mine "vanlige" uker. Ifølge diett.no bør jeg ligge på ca 1600 kcal pr dag, for å komme i mål. Etter forrige uke fikk jeg et gjennomsnitt på omtrent nøyaktig 1600 kcal pr dag. Dette inkluderte selvfølgelig litt høyere inntak lørdagen, og lavere inntak de fleste andre dager.
Jeg ligger også på et gjennomsnitt på 50g karb pr dag. Noen dager er det helt nede i 15, andre dager er det høyere, men det går bare over 50 på lørdager.
Likevel har jeg nå gått opp denne ene kiloen igjen, og er nå tilbake til start...

Kort om hva jeg pleier å spise i løpet av en dag:

Frokost: To skiver lavkarboknekkebrød(baker selv) med smør og makrell i tomat, gulost og paprika eller brie. Eller 100g tyrkisk yoghurt med 30g bringebærsyltetøy. (Velger det med lavest karb) Eller eggerøre og bacon.

Lunch: Salat (isberg, agurk, paprika, 5-6 mandler) med egg/eggerøre, kylling eller laks. Spiser også som regel en tykk skive brie som "dessert".
Alternativt: middagsrester fra dagen før.

Middag: Om jeg er på farten: Salatrester fra lunch, en skyr og to stk Babybel ost. Om jeg er hjemme: Lavkarbolasagne, kjøtt med grønnsaker, tacosalat eller liknende. Aldri poteter, pasta eller ris.

Kvelds/snacks: Tyrkisk yoghurt med syltetøy (om jeg ikke har spist det til frokost) eller litt brie. Hvorvidt jeg spiser kveldsmat eller ikke, avhenger om jeg kommer hjem sent eller ikke, og hvor sent jeg evt. spiser middag.

Når det gjelder drikke holder jeg meg til vann, samt en god del Farris Bris.

Dette ble et langt innlegg, men forhåpentligvis kan noen tolke litt ut ifra dette og kanskje gi meg noen gode tips. Det hadde vært helt supert, for det er virkelig kjipt å ikke se resultater...

Speedy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat