Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-06, 12:44   #1
mofe
Seniormedlem

mofe sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Tanker om kalorier på lavkarbo (ved ketose)

Vi har jo alltid hørt at, om vi skal ned i vekt må vi senke kaloriinntaket (og bevege oss mer). 2000 kalorier inn - da må mere enn 2000 kalorier fobrennes.

På et lavkarbokosthold, så kan de fleste av oss slutte å tenke på kalorier. Jeg har aldri helt skjønt dette, fordi jeg er glad i tall, og logikk.

MEN! Så gikk det opp et lys for meg her i går kveld. Jeg har spist maaange flere kalorier de siste ukene, - iform av fett - enn det jeg gjorde frem til januar, og da gikk jeg OPP i vekt (men da spiste jeg mye godteri, etc. Type høyhøykarbo.)

Og så leste jeg denne analogien til Albertine, om å fyre med god stor ved (fett), vs. å hele tiden måtte putte på småkvister og aviser (sukker.)

Også tenkte jeg på Skaldeman, om at han på sitt besøk i Oslo hadde spist enorme mengder med fett, mere enn vanligvis, og at han gikk ned i vekt.

Også.. Hm. Her er det noe feil, tenkte jeg. Men så fant jeg ut at..

Når man spiser mye fett, sendes det signal til kroppen om å forbrenne eget kroppsfett. Da kommer vi i ketose (forutsatt at vi spiser få nok karber, evt. trener masse med moderat karbeinntak), og det kommer ketoner i urinen. Disse ketonene inneholder vel energi, i kcal?

Også leste jeg et sted her inne, at alt overflødig fett som vi spiser, kommer ut med.. hm. Avføringen.

Så kommer jeg til poenget mitt.
HVIS vi hadde klart å måle hvor mye ekstra kroppen jobber i ketose (forbrenning), hvor mye kalorier det var i ketonene vi tisset ut, pluss hvor mye fett det var i avføringen vår.. Alt i løpet av en dag.

Ville vi da ha kommet frem til samme tall i energi, kcal - som det vi hadde inntatt den dagen?

For energi blir ikke "født", den bare overføres til andre former.

Sist redigert av mofe : 05-02-06 kl 14:36.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat