Vis enkelt innlegg
Gammel 05-09-13, 10:00   #2063
Spinnerette
Seniormedlem

Spinnerette sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 37
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Men dette mønsteret er vel rillestrikk? Altså strikkes alle pinner rett, og da er det helt enkelt og få jevnt og fint fargebytte.

Jeg strikker med 5 pinner, altså rundstrikk, og da blir det spiraleffekt. Hun som har lagt ut mønsteret har bare strikket det på to, og sydd det sammen. DA blir det jo rett!

De tipsene jeg fant på nettet for å få stripene rette (de kaller det 'jogless stripes') innebærer enten å løfte opp en maske i skjøtet og strikke den med første sting i andre runde av ny farge (da ble det et synlig sting i 'feil farge'), eller å ikke strikke en maske på et spesifikt sted (husker ikke akkurat hvor i farta), men bare la den gli over, men jeg fikk en viss spiraleffekt likevel.

Jeg er fryktelig utålmodig, så jeg bestemte meg for å strikke første og siste sting i hver runde i hovedfargen (brunt), slik at det blir en kontinuerlig stripe der fra bunn til topp, og spiraleffekten mer eller mindre usynlig. Har planer om å strikke flere par i flere farger, så er fortsatt veeeeeldig interessert i å finne ut om det er noen metode å få det pent på uten den juksestripa!

Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat