Vis enkelt innlegg
Gammel 25-09-13, 11:49   #21177
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Har hendt både en og fem ganger at jeg har kokt egg og glemt dem i kokeren en hel dag... Kan ikke huske at det var noe galt med dem. Dog var det hardkokte egg, kanskje forskjell om de er bløtkokte..?

Nope... ikke sånn iallfall.
Man kan oppbevare rå egg i romtemperatur (i skallet) i et par uker iallfall før de blir dårlige. Da er det bare skallet og hinna som beskytter mot bakterier.
Når eggene er kokt har de blitt kokt rene på utsiden, skall og hinne er intakt (det forutsetter jeg), mens innmaten her endret konsistens.
Det skjer ingenting som burde gjøre eggene mer mottakelig for unormalt høy bakteriegroing i denne prosessen. Derimot - dersom eggene man har ikke har blitt vasket (og eggprodusenter vasker gjerne ikke egg som framstår som rene) så vil disse, kokte eggene være mindre utsatt for bakterier, siden skallet nå er kokerent...

Om eggene er smittet på innsiden (det kan skje selv om salmonellasmitte i Norge i egg er så sjeldent at man ikke regner det å spise eggedosis som risikoadferd på noen måte) så vil kokingen bremse (om egget blir hardkokt) dette, men ellers kan jeg ikke se noen forskjell.

http://www.nrk.no/livsstil/eggene-va...evig-1.7599686