Sv: Frisk pust med.. ja hva da?
:fnis: 
Når det gjelder tyggis og slikt, så er jeg litt usikker siden jeg vet det er Sorbitol i mange av dem, og det skal vi vel helst ikke ha.
Aspartam er greit for de fleste (ikke alle, noen øker i vekt av dem), så da kan du feks drikke lettbrus og lage gele og fromasjer av Fun light (nam nam), og du kan gjerne bruke litt Natreen eller Canderel, bare du teller med karbene (det er ikke så mye, siden pulveret er så lett).
Sukkeralkoholer blir ikke tatt opp i kroppen, så de kan du trekke fra. Det gjelder Maltitol og Lakitol (er det flere?) og finnes i mange sukkerfrie snopeprodukter.
Har du smakt Cavalier-sjokoladene eller Stella-sjokoladene? Disse er søtet med maltitol (Cavalier) og Lakitol (Stella), og selges i helsekosten. Jeg tåler ikke mer enn ca 50 gram Cavaliersjokolade før jeg blir sittende på do med fødselssmerter, men Stella tåler jeg mye bedre, så jeg tåler altså Lakitol godt.
Hvis du leser på feks. Atkins-barene, så står det jo hvor mange gram karbo de inneholder på forsiden. La oss si 2 gram netto karber.
Leser du på baksiden, så er det oppgitt feks. 14 gram karbohydrater. Da får mange sjokk, men 12 av disse er fra sukkeralkoholer, så da blir det altså bare 2 gram igjen. Altså 2 gram NETTO karber.